Till kära kollega

Du har många elever. Du har fått allt större undervisningsgrupper. Du är orolig över nedskärningarna.

Samtidigt: Du är kunnig i dina ämnen. Du har mycket att lära ut. Du bryr dig om alla dina elever. Du vill att alla dina elever ska lära sig och utvecklas. Du kämpar.

Som grädde på moset: Du har nyanlända elever. Du har inte utbildning i andraspråksutveckling. Eleverna får ingen eller otillräcklig studiehandledning på dina lektioner. Du vet att du borde jobba språkutvecklande och du har en vag aning om hur, men du hinner inte planera om, du orkar inte läsa, leta information och fortbilda dig på egen hand.

Jag vet att du är en av många som har det så här och jag vill inte ge dig dåligt samvete. Det är din rektor och huvudman som ska ta ansvar för att du får en rimlig arbetsbelastning, relevant fortbildning och att dina elever får studiehandledning och annat nödvändigt stöd.

Men. Det finns några mycket enkla åtgärder som du kan genomföra NU, utan fortbildning och ökade resurser. Små åtgärder som kan hjälpa fler elever att lyckas och lära sig på dina lektioner.

Mina förslag:

  • Stå mitt i elevernas blickfång och ta tydlig plats med din kropp när du föreläser, visar, förklarar och berättar.
  • Använd miner och kroppsspråk för att förtydliga det du säger.
  • Kräv att alla elever har uppmärksamheten riktad mot dig. Nyanlända elever som lektion efter lektion sitter och inte förstår, vänjer sig vid att inte förstå. De tror att det ska vara så, att de inte behöver förstå. Var tydlig med att du vill att alla tittar på dig och försöker förstå så mycket de kan när du föreläser, visar, förklarar och berättar.
  • När du har ställt en fråga; förläng väntetiden. Vi lärare ger oftast eleverna en sekunds betänketid innan vi ger frågan vidare till en annan elev eller börjar lotsa eleven mot rätt svar. Om du väntar tre sekunder istället (räkna tyst för dig själv medan du vänjer dig vid detta), ger det fler elever möjlighet att hinna förstå din fråga, tänka ut svaret, översätta svaret till svenska i sitt huvud och på så sätt kunna svara.
  • När en elev svarar att hen inte kan eller inte vet, kan du säga att hen ska få lyssna på vad tre kompisar svarar. Sedan ska eleven välja det bästa svaret av dessa tre och säga det. Genom att låta eleven säga samma som kompisen får fler röster höras i klassrummet, fler elever blir aktiva och du visar att du förväntar dig att alla ska delta.
  • Högläs när du ska gå igenom en ny text. Låt inte eleverna högläsa nytt stoff även om flera av dem säger att de vill det. Det är du som kan stoffet, som kan stanna upp och förklara ord och begrepp, som står så att alla ser dig, som ser alla i klassen och kan hålla koll på att de lyssnar. Eleverna ska fokusera på att lyssna, gärna hänga med i texten och försöka förstå. De ska inte behöva oroa sig för när det blir deras tur att läsa, om de ska läsa fel och om kompisarna ska fnissa eller sucka. Det är inte tillräckligt bra att de elever som vill högläsa får det och de som vill slippa får det, för det handlar inte bara om den som förtillfället högläser. Det handlar minst lika mycket om de som lyssnar. Det är du som har bäst förutsättningar att högläsa på ett sätt så att alla elever förstår, med betoning, inlevelse, frasering, pauser och kroppsspråk. Eleverna kan inte ta ansvar för att deras klasskompisar ska förstå vad de läser, hur goda högläsare de än är.

Med detta sagt; vi ska självklart inte sluta påtala att det behövs rimligare arbetsförhållanden, mer resurser och relevent fortbildning. Men jag vet att du vill att alla dina elever ska kunna förstå lite mer redan nu. Så prova! Och berätta gärna hur det går för dig och dina elever.

Annonser

1 thought on “Till kära kollega

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s