Vad är det för märkvärdigt med Sofia?

Det undrar Hubert. Det undrar Skorpan. Och det undrar vi med. Så här funderade några elever efter att vi läst ut kapitel 4 i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta.

”Jag tror att hon är en drottning eller ängel. Problemet är att en man vill gifta sig med Sofia men hon vill inte. Ber Jonatan om hjälp och Jonatan blir arg.”

/Asma

 

”Jag tror hon är den som skickar duvorna. Det kom en duva till Calle när han var i Stockholm och dagen efter kom han till Nagiala. Och varför alla bugade till henneär nog att hon kommer från en kunglig familj. Jag tror att Sofia är en som uppfyller deras önskan. Som Jonatan dog före Calle och skulle komma till Nagiala och för att kunna hämta Calle så använde hon duvorna till hjälp.”

/Amiira

 

”Jag tror att hon är en drottning för att alla bugar för henne. Hon skickar skumma brev och på brevet så står det säkert Jag behöver hjälp med att plocka och vill ha hjälp med att posta brev osv. Och att hon vill ha en betjänt.”

/Elin

 

”Jag tror att dom bugar till henne för att om dom älskar henne. Då borde hon inte vara ledsen. Sofia vill gifta sig med Jonatan men Jonatan vill inte det.”

/Mohammed

Kommentera

