En vers ur Mitt bland stjärnor

 

”Här är ilska, rädsla, lycka.

Här är allt som man kan tycka.

Här är hunger, mättnad, hopp.

Här är sömn och dröm och kropp”

Jag tycker att versen passar till bilden. Nån hoppas, nån fiskar, nån säljer, nån är hungrig och nån sover.

Jag tror att författare vill säja att det finns liv. Nån är fattig som har ingen hus att sova i.

Jag tänker på stan, fiskar, bilar, fotbollar, cyklar, affärer, lastbilar, båtar, människor, möss, träd och villa.

Det finns ingen miljö i versen men det finns i bilden. Det finns ingen personer i versen men det finns i bilden.

Jag ser att det finns rim och anafor. Rim: när en dikt rimmar samma bokstav i ord i slutet som lycka tycka och hopp kropp. Anafor: här är upprepas flera gånger.

Av Mohammed 19/5

Här kan du läsa om hur vi började att jobba med Mitt bland stjärnor.

 

Kommentera

