Välja bok

När vi ska jobba med en bok gemensamt väljer jag alltid bok med omsorg. Jag vill att det ska vara en bok som passar den aktuella elevgruppen både med tanke på språk och innehåll och som ska ge oss mycket att prata om. Ibland gör jag så att jag presenterar tre böcker för eleverna som de får välja mellan. Detta gör jag både för att eleverna ska få känna att de kan vara med och bestämma och påverka, och som en övning i att kunna argumentera.

Jag börjar med att berätta vad som förenar de tre böckerna, varför jag har valt ut just de tre. I det här fallet sa jag ungefär så här:
– Alla de här böckerna handlar om vänskap och kärlek. De handlar också om att ta reda på vem man själv är och vilken slags person man vill vara.
Sedan läser jag de två – tre första sidorna i varje bok. Som vanligt med mycket känsla och inlevelse. När jag har läst ur alla böckerna, avslutar jag med att säga några ord om varje bok för sig, för att tydliggöra genren och vad jag tycker är just den bokens stora förtjänst.

fullsizerender

Efter genomgången är det dags för eleverna att skriva vilken bok de helst vill höra och berätta varför. En del elever behöver följande stödstruktur för att lyckas:
fullsizerender
Jag går igenom stödstrukturen noggrant först; vad åsikt och argument betyder och att de förklarande orden är synonymer och att det blir intressantare att läsa en text med varierat språk. Så här skrev några av eleverna:

”Jag vill att vi ska läsa Dit ljuset inte når. För att den verkar spännande och han upplever det barn inte ska behöva uppleva. Boken Spring! Fanny spring! Verkar också bra därför att jag vill se vad som händer med morfar och se hur Willi mår. Men jag vill ändå att vi läser Dit ljuset inte når. Eftersom han upplever det barn inte ska behöva uppleva.”

 

”Jag vill läsa Dit ljuset inte når för den verkar ha spänning och jag vill se om det händer något bra för jag tror han känner sig utanför. Boken Spring! Fanny spring! Verkar också bra därför att den var sorglig och intressant. Men jag vill ändå att vi läser Dit ljuset inte når eftersom den verkar vara lite mer intressant än Spring! Fanny spring!”

 

”Jag vill att vi ska läsa Dit ljuset inte når för att det var verkar spännande och det var jättemycket bra. Boken Spring! Fanny spring! verkar också bra därför att sorglig. Men jag vill ändå att vi läser Dit ljuset inte når eftersom spännande.”

Kommentera

