Mitt bland stjärnor

är en underbart vacker poetisk bok av Lotta Olsson och Olof Landström. Tillsammans med 4.or, 5.or och 6.or kommer jag att jobba med den boken en ganska lång tid framöver. Vi kommer att körläsa, träna uttal, reflektera, fantisera, associera, skapa bilder, samtala och skriva.

Första lektionen talade vi om vad ordet dikt betyder och vad det heter på olika språk; spanska, engelska, arabiska, dari, persiska, ungerska och turkiska. Sedan läste vi tillsammans titeln som jag hade skrivit med min vackraste handstil på tavlan. Eleverna gav varandra exempel på vad det kan betyda att vara ”mitt bland” någonting. Sedan fick eleverna i uppgift att fundera och skriva utifrån följande tre startmeningar:

  • När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag…
  • För mitt inre ser jag…
  • Jag tror att dikten kommer att handla om…

Och så här skrev några elever:

”När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag att det är fint. För mitt inre ser jag en katt. Jag tror att dikten kommer att handla om en hund. Orhan”

”När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag Det är en vacker sten som glänser och så ser jag en människa som går mitt bland stjärnor. Och det är natt. För mitt inre ser jag massor med stjärnor som glänser. Jag tror att dikten kommer att handla om en kille som drömmer om att han kunde flyga upp till de vackra stjärnorna och röra de. Altina”

”När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag att det är en magisk sten som lyser med blått sken och är omringad av stjärnor. För mitt inre ser jag att den magiska stenen som lyser med blått sken kommer flygande till mig och blir min sten. Jag tror att dikten kommer att handla om den magiska stenen som lyser mitt bland stjärnor. Khadra.”

”När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag att det låter fint. För mitt inre ser jag = Jag se stjärnor. Jag tror att dikten kommer att handla om en flicka. Hon gick ut på kvällen. Hon stod på gräsmattan. Hon blundade. Hon flög upp och stod mitt bland stjärnor. Amiira”

”När jag läser diktens namn Mitt bland stjärnor tänker jag på bergen, solen och delfiner. Jag tror det hanlar om en delfin. För mitt inre ser jag en svart himmel med många stjärnor. De glittrar. Asma”

fullsizerender

Kommentera

