Älskade barn!

Du finns kvar i Sverige! Du och din familj har fått uppehållstillstånd!

Du anar inte hur glad jag blev när du ringde igår och berättade det. Uppbrottet från skolan och från Västervik förra året kom alltför hastigt och framtiden var oviss. Jag var så orolig för din skull, men försökte hålla modet uppe när jag var ute på förläggningen för att säga adjö. ”Det blir bra. Det kommer att ordna sig.” Minns du att jag sa det? Och nu, nu tror jag faktiskt på det själv.

Du som aldrig tidigare fått gå i skolan och som fått uppleva så mycket svårt i ditt unga liv och fått ta ett allt för stort ansvar, du kom skuttande till skolan varje dag. Du studsade in i klassrummet. Du kämpade med bokstäverna, siffrorna och orden. Du lärde dig så sakta att läsa. Nu vet jag att du ska få fortsätta din utbildning och ditt liv har i Sverige, och det gör mig så otroligt lättad och glad!

Många är ni som genom åren kommit och gått i klass Hjärtat. Men i mitt hjärta kan ni bara komma in. Aldrig ut.image

Kommentera

