Avslutande brev

2/12-2016 Västervik
Hej Astrid Lindgren!
Boken om Mio min Mio var jättespännande. Jag älskar den boken det var hemskt när spejarna tog Miramis. Och det var hemskt att tant Edla och farbror Sixten var jättedumma och att de inte brydde sig om Mio. Kommer du att skriva en bok till? Hur var din barndom? Och hur får du ideer? Hoppas du svarar.
Hej då mvh Khadra

2/12-2016 Västervik
Hej Astrid!!
Din bok är jättebra och de är en av de bästa böckerna jag har läst.
Den här boken har varit jättespännande och rolig ibland.
Det var väldigt intressant när Mio skulle huga Riddar Cato hjärtat.
Det var mer intressant när Riddar Cato blev en stenhög efter Mio hade huggit Riddar Cato i hjärtat.
Varifrån kom du på den här iden?
Du upprepade den här meningen: Om vi inte var så små och om vi inte var så ensamma. Många gånger och varför?
Hur gammal var Mio? Hur många år har Mios pappa varit kung?
Hälsningar: ALTINA

Västervik 2/12/2016
Kära Astrid Lindgren.
Du är jätte bra på att skriva böcker. Det var en bok som vi tyckte extra mycket om den heter Mio min Mio. Du har en bra fantasi i den här boken när vi lyssnar på den här boken så känner vi att vi är med i sagan.
Frågor
Hur gammal var du innan du dog?
Vad är är ditt favorit djur?
Vem var din bästa författare ?
Hur många böcker har du skrivit ?
Vem var din bästa vän när du var 10år?
Hur många barn har du?
MVH Asma och Amiira

2016-12-02
Hej Mio!
Det var kul att höra hur du kämpade mot Riddar Kato. Det var du, Jumjum och Miramis som tog den här resan. Du hjälpta alla. Först visste du inte att i Landet i fjärran finns det ond. Du visste inte att det finns magi. Först var dit liv sorgligt och sedan blev det magiskt och spännande. Alla visste vem du var dem längtade till att du kommer till Landet i fjärran i flera hundra år. Du fick jättemycket vänner. Jag tror att alla visste att du kommer inte vinna mot Riddar Kato men du vann. Träden, marken och berget ville hjälpa dig.
Hälsningar Samuel!

4 thoughts on “Avslutande brev

  1. Kära Astrid Lindgren! Ja, kära Astrid och kära Sara Persson som får barn att skriva brev som får lektorer att sitta och gråta. Tack!

    Sara1 jag har hittat på ett sätt (som kanske andra ute i världen redan hittat på) att läsa bilderböcker så att alla elever kan se ordentligt. Jag har en film om det som vore roligt att visa dig. Är du i Södertälje eller Stockholm universitet någon gång så kan jag visa dig och du kan få ladda ner filmen för undervisningsändamål. Jag kan tänka mig att speciellt elever med annat modersmål som är på väg att lära sig svenska skulle vara extra betjänta av den här tekniken.

    Hälsningar, Pelle Norlin

    • Så underbart! Tack Pelle! Jag ska faktiskt till Stockholm i mars. Jag hör av mig närmare inpå, så får vi se om det passar dig! Du har min mejladress högst upp på ”Om oss”, så om du mejlar mig, hör jag av mig när jag vet mer.

Kommentera

