Tillståndet i världen

är bedrövligt, förfärligt, hemskt och ofta känner jag att jag gör mindre än jag vill och bör, men samtidigt mer än jag orkar.

Ikväll försöker jag pigga upp mig själv med några ljusglimtar:

  • En förälder till före detta elever hör av sig och berättar att de har fått uppehållstillstånd.
  • Tre av de elever jag hade i sexan förra året har jag mött den senaste veckan och de berättade alla att de trivs på högstadiet och att studierna går bra.
  • Min nya kollega i Hjärtat, Nina, är så rasande duktig lärare och dessutom har hon en förmåga att lugna mig och ta first things first.
  • Nästa vecka ska jag få föreläsa/berätta om mitt arbete för Gustav Fridolin och medarbetare till honom som då kommer till Västervik.
  • Imorgon börjar fyra nya elever hos oss. Det ska bli så roligt!img_3806

Jag vill också nämna att jag är med i rörelsen #vistårinteut som vill visa politiker och civilsamhälle hur de nya asyllagarna och återvändandeavtalet med Afghanistan påverkar de ensamkommande ungdomar som bor i Sverige. Det som just nu sker i Sverige är inte värdigt en demokrati och en välfärdsstat. Det bryter mot barnkonventionen och mänskliga rättigheter. I Facebookgruppen Vi står inte ut men vi slutar aldrig kämpa kan du bli en del av den röst som vill förändra. Gå in på anteckningar och läs berättelser som visar på glappet mellan lagar och verklighet. Gå också in på vår namninsamling och skriv på. http://www.skrivunder.com/vistarinteut
Håll utkik efter event, gilla oss, gilla vår film. Sprid info från sidan.

Kommentera

