En ny grupp, samma text

Det ger naturligtvis nya tankar och upplevelser även för mig som lärare. Att få läsa och uppleva en älskad text tillsammans med nya elever är ren och skär glädje. Just nu jobbar jag med Astrid Lindgrens Mio, min Mio med en grupp fyror och så här upplever några av dem miljön i början av boken.img_3715Jag har ritat Jum-Jums hus. Mamman är där inne och gör sylt åt Jum-Jum och Mio. Snart kommer Jum-Jums mamma att vinka från fönstret. Det doftar gott från köket och av träden och blommorna. Och vinden susar, fjärilarna flyger, solen skiner.img_3717Jag har ritat Jum-Jums hus. När man går genom rosengården doftar det rosor och blommor. Vinden susar man känner en skön vind mot huden. Fåglarna prasslar i buskarna. Man känner sig fri. Solen skiner. Fjärilarna flyger fram och tillbaks. Mio och Jum-Jum äter plättar och skrattar. Gräset är vackert.img_3719Jag har ritat en bild med en bänk oh ett träd. Det är kväll. Man hör en fluga som flyger, man hör en fågel sjung. Det luktar blommor.img_3720img_3721 img_3722Jag har ritat en rosengård. På rosengården luktar det gott. Man hör vinden susar. Det luktar blommor och träd. Jag har ritat en bild på Jum-Jum och Mio när de äter pannkakor. Det smakar gott. Det blåser. Man hör en fågel som sjunger. Man ser fjärilar.img_3723Jag har ritat en bild med rosengård. Det luktar blomma och träd. Man känner sig fri där. Man ser fjärilar. Man känner vinddraget. Solen skiner så allt blir ljust.

Kommentera

