Att reflektera över framsteg

är viktigt att göra kontinuerligt. Men inför att lämna Skogshaga och ta klivet upp till högstadiet, kan det kännas extra viktigt att sammanfatta vad man lärt, och hur. Så här skriver några elever:

”I början det var svårt, läsa, skriva och förstå svenska men nu är det bättre än förut. Nu jag kan läsa, skriva och förstå språket svenska och jag kan prata nu med mina kompisar. Jag har lärt mig skriva, läsa och förstå genom läsa böckar och skriva texter och prata med kompisar.
När jag har kommit till skolan jag haft inte bra språk, meningen är att jag kunde inte prata. Jag kunde bara säga vad jag heter och vad är min ålder, men nu jag kan mycket svenska och nu jag kan prata snabbt.
Först jag tänkte att svenska är svårt, men när jag börjat och studera det blev lätt, men det behöver mycket jobb och att man ska jobba också i hemma och göra läxor.
Jag stolt över att alla personer när de ser mig de säger ”Hur mycket tid var du i Sverige?”. När jag säger hur mycket de säger ”Wow du har lärt dig så snabbt”.
Jag undrar hur det ska bli i sjuan i den nya skolan. Jag önskar att jag ska förstå och jobba med svenska. Jag hoppas att jag ska ha nya kompisar och nya lärare. Jag ska förstå och jobba i hemma och jag ska kämpa.
Den bästa bok som vi har läst i skolan är rum 213 jag tycker om den här boken därför att den är läskig och rolig.
Jag läst en bok i hemma som är rolig. Den heter Emil i Lönneberga. Jag tycker om den för att den är rolig.”

Sham

Jag lärde mig mycket i skolan. När jag kom första gången till skolan, jag sa till dem att jag kommer från Syrien. Sara hon svenska, jag ska inte glömma henne. Även Sara när hon berättar, jag förstår inte allt, men jag har lärt mycket från Sara. Jag älskar Sara. I framtiden jag vill bli som Sara, att lära barn. Jag ska bli stolt och likna Sara. När hon läser för oss boken Rum 213, den boken är jättebra och jättefin. Jag vill också bli som Eman, hon är också jättebra och söt. En gång tog jag en bok hem, som heter Så sjukt kär. Jag har lärt mycket från den sagan. Jag ska inte glömma Sara, Eman och Smita för att ni har lärt mig mycket. Men jag är blyg för lärarna och mina kompisar. Jag vet inte varför. Tack för att ni har lärt mig mycket!
Hej då!”

”I 4:an så kom jag som en vanlig kille och ville utveckla mitt ordförråd och idag så har jag lärt mig massor av ord som kan betyda olika saker. Det har varit spännande att få vara i Hjärtat. Jag lärde mig massor av ord när vi hade Mio, min Mio och det var massor av åsikter som jag trodde att det skulle hända där. Sunnanäng var väl också spännande och där lärde jag mig massor av ord som jag skulle ha nytta av i framtiden. Sunnanäng var spännande med de här barnen och hur de sköter sig i den där världen.
Jag har tränat till mig de här orden och kan de och vad de betyder, än idag så kan jag det. Jag har gjort uppgifter som har varit spännande och det har varit konstigt att få uttala dem.
Jag har lärt mig massor med hjälp av att fråga vuxna eller andra människor. Jag har också lärt mig av stavningshjälpen som hade varit användbart när jag har det med berättelser som jag har gjort många gånger. Mitt ordförråd har vuxit sen 4:an.
Egentligen så har jag inte använt andra språk så mycket, utan jag har liksom använt bara svenska, men det har också varit spännande med det här.
Det som jag har utvecklats mest av allt är att läsa, det har varit spännande, men å andra sidan tråkigt och har varit med på diskussion om de har sagorna. Jag är mest stolt över när vi diskuterar om de här sagorna som vi hade läst och sedan med berättelsen som jag hade gjort.
Jag önskar liksom inte någonting längre. Jag hoppas att jag får en bra framtid och sen tar med mig alla de här orden som jag har lärt mig här i Hjärtat. Jag vill ha hjälp av stavningshjälpen och alla människor och försöka förstå allting.
Det är ju Rum 213 som är den bästa, för den handlar om tjejer som blir av med saker och det är ett mysterium. Den bästa jag har läst hemma är väl den här med strutsarna och killarna.”

”Efter och nu, årskurs 4-6

I 4:an det var svårt att kommunicera med de andra barn, men nu har jag kompisar och jag förstår allt (nästan allt). Men det var svårt att lära sig. Jag har sett att jag har lärt mig skriva bättre på svenska och mer ord.
När jag kom här kunde jag inte skriva ett eller en, din eller ditt, sn eller sitt. Men nu kan jag.
När jag kom här jag trodde att ”Varför” kunde man svara med varför, men nu vat jag att man måste skriva därför eller eftersom. Också har jag lärt mig nutid, dåtid och supinum.
Jag är mest stolt över jag kan kommunicera med alla och jag kan prata bara svenska, nästan utan att översätta i mitt huvud, så jag kan göra prover utan hjälp.
Jag undrar om jag kan vara mer bättre i framtiden så jag kan tänka som en riktig svensk. Jag önskar att klara att läsa en bok utan någon fråga, en svensk bok. Men jag hoppas att jag har lärt mig bra och att jag är redo att gå till Ellen Key.
Jag vill fortsätta att läsa och förstå avancerade texter med flera timmar att läsa och skriva böcker. Också jag kommer att få hjälp av min storasyster.
Den bästa bok som jag har läst i den här skolan var Mio, min Mio, eftersom tack vare den här bok jag har lärt mig jättemycket svenska. Den bok är viktig till mig, det var den som lärt mig mycket. Den bästa bok som jag har läst hemma är NinjaTimmy, det var svårt att förstå men jag lärt mycket och att läsa högt.
Tack för din hjälp Sara.
/Alexia”

”Jag har lärt mig många ord. Och absolut min lärare hjälpte mig mycket. När jag har kommit till skolan jag visste ingenting. Men nu är jag bra på svenska. Jag kan prata med mina kompisar. Jag har lärt mig hur man kan skriva en berättelse. Och jag tycker att Rum 213 är jättebra. Sara läser till oss, men vi inte klar med eftersom den där berättelse som är i boken är jättelång. Boken är spännande och läskig. Den där boken är bäst därför att jag har lärt mig många ord från boken.”

Det är också några av de yngre eleverna som kommer att börja att läsa efter kursplanen i svenska, istället för svenska som andraspråk. Då är det också viktigt att titta bakåt och reflektera.

”Vad jag har lärt mig

Jag började 4:an. Jag fick vara i Hjärtat. Jag fick lära mig mera svenska. Jag har lärt mig och skriva självbiografi. Det var svårt men till sist så blev jag klar. Jag har gjort många uppgifter i böckerna som jag har i Hjärtat. Jag har skrivit sagor. Jag har lärt mig vad substantiv, verb och adjektiv är. Jag har haft tester med ord. Jag har tränat på dåtid och nutid. Jag har lärt mig mikronovell. Jag har läst. Min favoritbok hemma har varit Kristallstaden. Den var spännande och bra. Men man fick inte veta så mycket i slutet av boken. Och min favoritbok i skolan var Bröderna Lejonhjärta. Den läste vi i Hjärtat. Den var lång och spännande. Jag är stolt över att jag har lärt mig mycket. Jag hoppas att det går bra för mig när jag har svenska i klassen.”

I radioprogrammet Skolministeriet, deltog denna vecka Alexia och fick ge sin syn på hur det var att börja i svenska skolan och vilka skillnader som finns mellan skolsystem. Bra berättat och ett intressant program! Som en av mina kollegor sa, då hon hade lyssnat på programmet:
”Det där gav verkligen mig viktiga tankeställare om hur det kan vara när man kommer ny.”image

Kommentera

