Varför mikronovell?

Efter att ha jobbat mycket med utvecklade berättelser med gestaltande beskrivningar får eleverna i 4:an och 5:an nu prova på att skriva mikronoveller. Anledningarna är flera:

• Vi lär oss en ny genre.

• Vi tränar oss på att uttrycka oss koncentrerat och exakt.

• Vi tränar oss på att kunna se och välja ut det viktigaste i en text.

• Vi repeterar vad verb/processer är.

• Vi tränar verb/processer i olika tempus. Nutid och dåtid.

• Vi tränar på beskrivande ord. Adjektiv beskriver saker eller personer. Adverb beskriver verb/processer.

• Vi tränar på att läsa högt så att andra ska bli engagerade. Tydlighet, uttal, tempo, pauser och volym.

• Vi jobbar med stavningen. Granskar vår egen stavning med hjälp av stavningshjälpen.

Här är några exempel på elevernas mikronoveller, som de har läst upp för varandra, reflekterat över och tolkat:

Ska till parken. Nej! Parken är stängd. Imorgon ska jag till parken.

 

Saknar ord. Är trött. Inte kunna prata.

 

Jag förändras av fotboll. Jag blir utfryst.

 

Hej. Vgd? Ism. Ok. Dd? Vad ska jag skriva? Jag gör inget. Jag skriver ism. För jag gör inget. Ok. Ska vi chatta? Jag gör ändån inget. Visst.

image

image

Kommentera

