Rum 213

av Ingelin Angeborn är en spännande bok, som eleverna i åk 6 älskar. Vi kämpar på nu för att hinna läsa ut den innan sommarlovet, men vi rushar oss ändå inte igenom läsningen, utan tar oss tid att reflektera. Vi använder oss till exempel av modellen Citat och Tanke.

Citat:
”Spökrundan började med att vi delade in oss i par, för att vi skulle gå två och två.”
Tanke:
Jag valde det här citatet för att jag kommer håg när jag åkte till Liseberg när jag gick till spökhuset och det var rolig och läskig.

Citat:
”- Är du inte klok? frågade Meja till slut. Du höll ju på att skrämma ihjäl oss.”
Tanke:
Jag valde det här citatet för att det är så mycket läskigt att någon ska skrämma dig på en plats som du vet att det finns läskiga saker och du vet inte vad som ska hända på det här platsen men du går där för att ha roligt och kommer någon och skrämma dig, det kommer och va jätteläskigt.

Citat:
”Bea hade sänglampan tänd.”
Tanke:
Varför? Hon hade ingen bok med sig, och om hon hade det varför boken är inte i hennes hand, kanske hon skrev i sin dagbok, men det är inte i hennes hand. Vad har hänt.

Citat:
”Jag tycker du är söt också, viskade han. Först fattade jag ingenting. Vad menade han med också? Hur kunde han veta?”
Tanke:
Jag valde det här citatet för att det är lite spännande att de är kära i varandra.

Citat:
”Bea fick låna min mp3 när jag gick.”
Tanke:
Kanske hon lite pengar. Kanske är familien fattig. Jag blir ledsen när jag tänker på det.

En annan stödstruktur är Fundera över texten.image

Fundera över Rum 213
Jag undrar om Bea samarbetar med spöket? Jag undrar om Bea verkligen är rädd?
Om jag var spöket så skulle jag fortsätta med att skrämma, eftersom de andra tror att Bea som tar grejer. Och om jag var Meja så skulle jag gräva djupare på det här med att ringen är borta och kameran också. Om jag var Elvira så skulle jag fråga Bea om hon vet om spöket och kanske vet något om spöket. Om jag var Bea så skulle jag inte lägga mig i Elviras och Mejas pratstund, eftersom de misstänker att det är hon.
Jag tycker att Bea är konstig eftersom hon tar inte det här riktigt på allvar. Hon håller sig borta från de här problemen. Meja är väldigt nyfiken och vill ha svar om vem som tog ringen och kameran. Bea är konstig. Hon följde inte med på spökrundan och har ingen mobil och är kanske fattig.
Jag tror att Elvira och Melker kommer att vara ihop nån gång under nån annan kapitel. Meja kommer säkert inte att ge upp på det här med den försvunna ringen och kameran. Bea kommer att fortsätta att kunna undvika de här problemen med den försvunna ringen och kameran. Hon kommer att få vara med Elvira och Meja, men hon kommer inte att ta lika mycket på allvar.

Fundera över texten
Jag undrar varför Bea kom inte till spökrundan. Det är konstigt att Bea vill stanna i en hus som där hon har sett en spöke. Hon gjorde någon sakdärför hon kan inte va 3 timmar i en rum utan att göra ingenting bara lissna musik.
Om det var jag skulle jag säga till Björn att min ring är försvann. Om jag var Elvira jag säger till instruktörer allt som har hänt så de kan skriva i en papper ”Vi undrar var är en ring och en kamera” så alla på läger kan hjälpa.
Jag tror att finns en spöke. Nästan allting har försvann, Bea har sett den och Henny säger att det finns en. Hur kan de inte tänka på det. Det finns en spöke.
Jag tror att Meja har in i sig spöken. Meja tror inte på spöken, hon vaknar inte så mycket när Bea såg den första gång spöken, hon säger hela tiden att det är Bea som ta saker, våra saker, men Meja har inte hela tiden sett spöken, tex när de gick i spökrunda och när hon pratar med Kevin, spöken är med Bea. Men den sak som jag tänker på mer är att Meja har ingen kamera och Elvira hennes ring, då har Elvira ingen som är viktig till henne så spöken gjorde att hon blev rädd.
Det är svårt att förstå hur kan Bea sova om hon sett en spöke. Om jag ser en spöke jag ringer till mina föräldrar och mer när jag har sett flera gånger. Hur kan hon inte gå från där. Spöken gör någon sak till henne.

De reflexioner som eleverna skriver, läser de upp i gruppen och får både frågor och tankar av kompisarna och av mig. Det de skriver blir utgångspunkter för intressanta samtal om texten och om livet.

Det är också viktigt att få vara kreativ och kunna leka lite med språket. Ett sätt att göra det är att använda poesiformen Blackout Poetry. Eleverna fick välja mellan två uppkopierade sidor ur Rum 213 och skapade sina dikter ur den befintliga texten.imageimage

Som stöttning i läsningen använder jag mig bland annat av Expertordlista. Orden i listan tränar vi på olika sätt, exempelvis genom att muntligt sätta in dem i egna meningar.
”Jag blev bekymrad när min klasskompis tappade bort sitt busskort.”
”Jag tyckte inte att det var ett bra förslag, men kom inte på något bättre, så jag köpte idén.”
”Jag såg ängsligt på när han skulle skatea upp på den stora rampen.”
”Man får inte klottra på dörren.”
”Jag tycker att tissla och tassla är bra om det är något viktigt.”
image

”Samtalet är det som ger läslust” säger Martin Ahlstedt, en av årets pristagare till Svenska Akademiens svensklärarpris – och jag kan bara instämma. I podden Skolsverige kan du höra honom samtala med Jacob Möllstam och berätta om sin undervisning där skönlitteratur och textsamtal står i centrum: http://skolsverige.com/?p=817

Kommentera

