En bok!

Ja, det ska faktiskt bli en bok! Jag har fått möjlighet att skriva en bok för Natur & Kultur som heter Nyanlända elever – undervisning, mottagande och flerspråkighet. Det känns otroligt roligt och spännande!

Jag har försökt att skriva den bok som jag själv hade velat läsa när jag började undervisa nyanlända och flerspråkiga elever på låg- och mellanstadiet, innan jag hade vidareutbildat mig inom svenska som andraspråk. Det är på många sätt ett otroligt svårt och komplext uppdrag som många klass- och ämneslärare nu brottas med och jag hoppas att den här boken ska kunna bidra med information, undervisningsidéer och arbetssätt som lärare kan ha nytta av direkt i sina klassrum. Men vad jag framför allt vill visa på är glädjen i att få undervisa dessa elever och att det finns oerhört mycket vi som lärare kan göra med små medel i den vanliga undervisningsgruppen för att skapa bra undervisning för nyanlända och andra flerspråkiga elever.

Boken är indelad i sju kapitel: Mottagandet, Flerspråkighet, Stöttning, Tala, Läsa, Skriva samt det avslutande kapitlet Frågor jag ofta får. Vad som ska tas upp i olika kapitel har inte alltid varit självklart, då allt hör samman och är viktiga delar för att eleverna ska lyckas i skolan – men jag tänker att kapiteluppdelningen ska underlätta läsningen och bidra till att varje lärare snabbt ska kunna hitta den inspiration som just hen behöver i sitt klassrum.

Boken inleds med skolans stora betydelse för nyanlända barn. Skolan innebär förutom lärande och kunskaper, också trygghet och stabilitet och inte minst lek och kompisrelationer. Ett talande exempel är när en elev vid skoldagens slut, den tredje dagen i svensk skola, frågade mig:

”Du glad Sara?”
”Ja, jag är glad. Är du glad?”
”Ja, ja, ja! Of course! Mycket jätteglad! Skola nu.”

En annan gång jag minns var när tre nyanlända elever är på väg hem efter sin första skoldag i Sverige. Taxichauffören skulle precis till att stänga dörren, för att köra dem tillbaka till flyktingförläggningen, när en av eleverna ropade:

”I love you skola!”

 imageBoken beräknas att komma ut inför höstterminstarten 2016.

2 thoughts on “En bok!

Kommentera

