Att tvillingläsa med föräldrar

är ett givande sätt att synliggöra flerspråkigheten i skolan. Det bidrar också till inkludering och samhörighet. Men vad tycker eleverna själva om detta? Så här säger Amiira efter att hennes pappa Bashir och jag läst i klassen:

”Det var roligt när pappa kom. Jag förstod båda sagorna.”

Kompisen Alice säger:

”Det var spännande och intressant att höra sagorna på tigrinja och somaliska.”

image Vid ett annat tillfälle läste Jerusalems mamma och jag en saga. Jerusalem berättar:

”När mamma läste saga jag glad. Jag kan tigrinja.”

En annan elev i klassen menade att:

”Det är kul att vi har så många språk i vår klass. Vi lär oss mycket.”

 
image

image

3 thoughts on “Att tvillingläsa med föräldrar

  1. Ping: Tvillingböcker! – Mångspråksbiblioteket

  2. Ping: Filmer och böcker på Språkintroduktion | Svenska som andraspråk i Sorsele

  3. Ping: Lättlästa böcker på Språkintroduktion | Svenska som andraspråk i Sorsele

Kommentera

