Nyanlända elever

Skogshagaskolan är en F-6 skola med drygt 220 elever. Skogshaga ligger i ett socioekonomiskt blandat upptagningsområde och vi har under många år haft en relativt stor andel flerspråkiga elever. Sedan några år tillbaka har antalet nyanlända och asylsökande elever också ökat på vår skola, vilket har inneburit nya utmaningar och utvecklingsmöjligheter, men också stor glädje, vilket jag skrev om i inlägget https://hjartatskogshaga.wordpress.com/2014/04/18/vad-vinner-vi-pa-att-ha-nyanlanda-elever-pa-var-skola/

När nyanlända elever kommer till oss, börjar de först i klass Hjärtat, där vi jobbar med kartläggning av elevernas kunskaper parallellt med språk- och kunskapsutveckling. Under tiden går de på heltid hos oss, det vill säga 8.20-13.30 för elever i åldrarna 6-9 år och 8.20-14.30 för elever i åldrarna 10-12 år. Vi som jobbar i Hjärtat äter tillsammans med de nya eleverna och följer med dem ut på rast under den här perioden.

Vilka är då vi som jobbar i Hjärtat? Själv har jag, som är behörig i sva i åk 1-9 och förstelärare, jobbat där sedan starten för några år sedan. Det brukar variera från år till år vilka kollegor jag har. I år är det lärarvikarien Anders, som jobbar heltid, och sva- och matteläraren Nina på 10 %. Fritidsledaren Catrin hjälper oss en lektion i veckan och några raster de perioder som elever går heltid i Hjärtat. Själv jobbar jag i år 80 % på skolan.

Så fort som möjligt, ofta inom två veckor, ger vi utifrån kartläggningen ett förslag på permanent klassplacering till rektor. Detta förslag presenterar jag på ett elevhälsoteam, så att rektor har möjlighet att ta stöd av andra professioner i sitt beslut. Två veckor kan tyckas som väldigt kort tid. Men vi har erfarenhet av att det är mycket positivt för så unga elever som vi har, att snabbt komma ut i klass.
• De längtar efter det.
• De svenska eleverna är oftast nyfikna och hjälpsamma och bidrar till att det brukar gå bra att börja snabbt i klass.
• Kartläggningen fortsätter. Det är en lång, successiv process.

Sedan när klassplaceringen är gjord, följer vi med eleven och hälsar på i klassen och successivt börjar eleven ha olika ämnen tillsammans med klassen, utifrån en individuell bedömning. Hjärtat fortsätter att vara en trygg punkt för eleven och vi har nära samarbete med klass- och ämneslärare och studiehandledare. Efter hand har eleven allt fler ämnen i sin klass och så småningom är det endast undervisningen i svenska som andraspråk som ges i Hjärtat. Denna utslussning i ordinarie klass går oftast snabbare på lågstadiet än på mellanstadiet och eleverna i åk 1 och 2 får också till stor del sin svenskundervisning i den ordinarie klassen.

Förutom de nyanlända eleverna har vi Hjärtat även all undervisning i svenska som andraspråk för övriga elever på mellanstadiet. Sva-undervisningen på lågstadiet delar vi i både tid och ansvar med klasslärarna. Något vi ofta lyfter är vilket perspektiv vi har när vi tänker på och talar om de nyanlända eleverna. Hur tänker vi på deras behov och möjligheter?

För den som vill se eller höra smakprov på undervisningen i klass Hjärtat finns en länksamling i inlägget https://hjartatskogshaga.wordpress.com/2016/01/08/att-synas-i-media/. Där ligger det länkar till en film som Skolverket har gjort med mig och elever i åk 3-6 och ett radioprogram som heter Lärarrummet där jag undervisar elever i åk F-2.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s