Världspoesidagen

21:a mars har instiftats av Unesco i syfte att lyfta poesins roll i samhället världen över. I Hjärtat högläste vi dikter, skrev egna dikter, skrev av dikter och parade ihop dikt och bild. Men den övning som flest elever blev inspirerade av är följande: image Den här dikten av Kaj Beckman hade jag kopierat upp i många exemplar och sedan klippt isär rad för rad. Eleverna fick sedan alla raderna och uppgiften att placera dem så att de bildade en dikt. En kreativ övning, där jag betonar att det inte finns något rätt eller fel när det gäller poesi. När eleven var nöjd med sin dikt, var det dags att montera den och träna på att läsa upp den. I slutet av lektionen blev det uppläsning av elevernas dikter – och av originaldikten.imageimageimageimageimageimageimageimageimage

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s