Jag är Muna Xusen.

Jag föddes 2004, i Somalia. Jag lärde mig gå när jag var 1 år. Jag var mest med mormor och morfar och lite med mamma för att pappa var med sin mamma och pappa. I Somalia delar vi på grejer som tex något man har bakat. 2006 föddes min lilla syster Amiira. Hon var söt. Varje morgon när jag sträckte mig gjorde jag en speciell sträckning med min moster hon är 12 år. Jag gick i skolan när jag var 4, 5, 6 år. Det var roligt. Jag hade en vän som hette Fadumo hon var min allra bästa vän i världen. När jag glömde pengar gav hon mig och när hon inte hade gav jag henne. Vi delade mat. Man behövde pengar när man gick i skolan i Somalia eller fick man ha med sig. Man skulle sova vid rasterna för att få tillbaka energi. På skolan har man skoluniform tjejerna skulle ha en vit eller en brun lång klänning eller kjol och byxor och lång sjal. Killar skulle ha på sig gråa eller svarta kläder som byxor tröja skorna ska vara svarta. 2008 föddes min näst lilla syster som heter Amal hon var också söt. 2008 började jag tänka hur det är i andra länder som Sverige. Det väldigt mycket tankar, jag tänkte hur det skulle vara särskilt stan och huset och hur lekarna skulle vara där och maten, kläderna, hur människorna skulle se ut, tv och datorn för det hade vi inte i Somalia och hur skolan skulle vara.

Och äntligen 2010 flyttade vi till Sverige. Vi åkte väldigt mycket flygplan sen efter det åkte vi tåg. Vi kom till Hultsfred där bodde vi 1 månad sen till Malmö. Vi gick till Migrationsverket, vi träffade en kvinna som jobbade i Migrationsverket. Hon pratade länge och ställde fråga och vi svarade på de.imageSen gick vi till ett hotell där bodde dem som var invandrare. Jag träffade en tjej som hette Louise hon var 6 år gammal hon var snäll. Hon lärde mig en massa lekar som inte jag visste om eller har kunnat. Vi var väldigt mycket med varandra. Sen efter några veckor åkte vi tåg till Västervik. Det var en kvinna som heter Anna hon hjälpte när vi behövde det och med huset hur man skulle använda grejer och hur man gör när man tar med kort i affären. Hon har verkligen hjälpt oss vi är verkligen glada för att hon har hjälpt oss. När jag skulle gå till skolan kändes det verkligen pinsamt och jag hade 1000 fjärilar i magen ja det var verkligen annorlunda. I skolan hjälpte Maud mig och Annika i några månader och sen fick jag hjälp av Thea hon hjälpte mig att våga leka med andra och Elenie hjälpte mig att göra grejer som t.e.x bygga koja och det jag lärde mig svenska och det var roligt. Jag kände att det gick snabbt att lära mig svenska jag fick nya vänner Lovisa, Emilia och Senada. 2011 jag fick en lillsyster hon heter Maymun. Jag lärde mig verkligen men jag hade svårt med matte, engelska men det gick bra jag fortsatte så. Men vi fick en ny elev i klassen. Hon heter Maja hon har gått i Alviks skolan. 2012 Pappa skulle resa bort till Somalia och han skulle vara borta i 2 år det kändes inte rätt och det kändes ensamt utan pappa hela familjen var inte tillsammans. 2013 Pappa har inte kommit än alla vi saknar pappa. Vi är liksom ingen familj utan pappa eller någon annan i familjen så är det för mig tomt, tomt och tomt. 2013 Det har gått 1 vecka om 3 dagar pappa har inte kommit mamma skulle hämta hon hade en överraskning hon sa spring hem och se vad jag har sett, hon tog min väska och fortsatte säga spring hem. Jag sprang hem så fort jag kunde. Vet ni vem som stod där? Det var en stor godis skåp men någon stod där bakom så kom den fram. Det var pappa. Jag blev överlycklig, jag grät verkligen. Natten var en jättebra natt sen på morgonen vaknade jag tidigt för jag var fortfarande glad men jag glömde säga till Charlott och Smita och de i klassen men Lovisa var på fritids och då kom pappa och skulle hämta mig då sa Lovisa:
– Titta Muna din pappa.
Och då sa jag:
– Jag vet jag har glömt att säga det.
Pappa blev glad att se Lovisa så jaa.
Hela familjen är tillsammans nu. 2013 det är snart 2014! Vi skulle börja skolan och ny klass 3. Vår nya lärare Margareta men hon kallades för Maggan. Det gick bra men jag gjorde fortfarande fel grejer med Emilia men då skulle vi ha nationella prov det gick bra för mig. Jag fick 17/20 i nationella prov jag blev väldigt nöjd. Vi skulle ha Luciatåg jag fick det tredje versen. Luciatåget blev jättebra 2014 jul.

Jag längtar till 4:an för då börja Senada i vår klass. Denna sommaren var också bra. Jag blev lite förvånad men jag kommer inte ihåg jätte mycket i mitt liv men jag skriver de jag kommer ihåg.

Nu är det 2015. Det viktigaste nu i mitt liv är att det går bra i skolan och att det minskar bråk med andra elever och med lärarna. Nu har jag fått nya hobbyn det är att spela handboll och att skriva dikter när jag är på olika humör. Amiira skulle ha kalas jag hjälpte henne med inbjudningarna och Amiira blev nöjd alla kom också.

2016: Jaa, det är nytt år och en ny termin. Jag och min lillasyster Amiira väntade jättelänge till de skulle skjuta upp men de andra syskonen somnade när var kl. 19:50. Amiira och jag vänta till de börja skuta, vi filma från fönstret. Jag fick en ny mobil men inte vilken som, det var en iface mobil.

När jag blir stor vill jag bli en skådespelare och bli doktor och en konditor.image

Kommentera

