Att få möjligheter

att tala om frågor man tycker är viktiga, är något att verkligen vara tacksam över. De senaste åren har jag fått många sådana möjligheter.

Det började med att Skolverket kom hit till vår skola för att spela in en film med mig och eleverna som skulle ingå i Läslyftet. Jag är glad och tacksam över att få höra att många kollegor, både i vår kommun och runtom i landet, tycker att filmen är inspirerande, användbar och lärorik.Sedan fick jag möjlighet att föreläsa på Gothia fortbildnings årliga konferens Flerspråkighet i fokus, vilket var en rolig och spännande upplevelse. Under årets Flerspråkighet i fokus fick jag chansen att samtala om skola och läsning med en av mina absoluta favoritförfattare Sara Lövestam i UR-pedagogernas podcast

23. Hur svårt kan det vara att lära sig svenska?

imageEfter det har jag föreläst flera gånger för bland andra Gothias, Skolverkets, Lärarförbundets och GRUs räkning och fått glädjen att möta många skickliga lärare runt om i landet. Nu senast var det på Natur & Kulturs årliga Läskonferens.image Huvudtalare var den fantastiskt kunniga och inspirerande kanadensiska läraren Adrienne Gear. Adrienne Gear är en av de lärare som Barbro Westlund har samarbetat med när hon har forskat om läsförståelse och läsundervisning. Barbro Westlunds böcker Aktiv läskraft (det finns en för varje stadium i grundskolan) är otroligt givande att läsa för den som på något sätt undervisar om läsning, det vill säga alla lärare.

I början läsåret 15/16 blev jag, till min stora glädje och förvåning, nominerad till lärarpriset Guldäpplet. Det gav flera tillfällen att berätta om och visa på det jag tycker är så viktigt, nämligen nyanlända elevers lärande och alla elevers lika rätt till en god utbildning.

När Paul från radioprogrammet Lärarrummet kom till Hjärtat, fick både jag och flera elever tillfälle att ge vår syn på skolan och undervisningen.image Även i tidningarna Grundskoletidningen och Handledarskap har jag fått möjlighet att prata om mottagande, undervisning och metoder gällande nyanlända elever, liksom på Gothia fortbildnings skolportal Lärkraft.

imageStrax före jul 2015 blev jag inbjuden att delta i ett panelsamtal i TV-programmet Lärlabbet angående mottagandet av nyanlända elever. Här är eftersnacket där vi i panelen tog upp en hel del viktigt som inte hanns med i själva programmet. Och här är blogginlägget som jag ombads att skriva för URs räkning

ATT FÅ KÄNNA SIG VÄLKOMMEN

Även framöver har jag flera roliga uppdrag att se fram emot, bland annat för Utbildningsradion och på Skolforum.Bokmässan i september ska jag delta i två seminarier. Ett för Natur & Kultur tillsammans med barnboksförfattaren Bengt-Erik Engholm, vilket ska bli särskilt roligt då min yngste son är helt tokig i Bengt-Eriks böcker. Det andra seminariet arrangeras av Utbildningsradion och Studentlitteratur och där ska jag tillsammans med Skolverkets Generaldirektör Anna Ekström och fil. dr. Layal Kasselias Wiltgren samtala om nyanlända elever och vad som behövs för en fungerande klass.

Hur har det blivit så här då? Ja, jag vet faktiskt inte riktigt. Det jag vet är att jag inte själv har sökt ett enda uppdrag eller en enda mediakontakt. Jag antar att det ena har gett det andra helt enkelt. Mitt huvudfokus och det viktigaste uppdraget av alla är självklart undervisningen av eleverna. Men jag tänker som så, att när jag tar till vara de fantastiska möjligheter som jag råkar få, så för jag också de här elevernas talan. Och det behövs! Fortfarande känner sig många lärare ensamma om en svår och komplex uppgift. Fortfarande är lärare på många skolor tvungna att undervisa i svenska som andraspråk utan att de har utbildning i det. Fortfarande finns det rektorer och huvudmän som inte känner till dessa elevers rättigheter.

Men, bara för att det är jag som har råkat få alla dessa fina möjligheter, betyder det inte att jag hade klarat detta på egen hand. Utan mina fantastiska kollegor, både på Skogshagaskolan och i det utvidgade kollegiet via Twitter och Facebook, hade allt detta inte varit möjligt. Skolan bygger på gemenskap och att lära tillsammans, både för elever och lärare. Tillsammans lyfter vi skolan, för alla elever.

Det största och roligaste för mig just nu är nog ändå att jag har fått möjlighet att skriva och ge ut en egen bok! Det är en lärarhandbok i Natur & Kulturs Input-serie och beräknas komma i augusti 2016. Här kan du redan nu titta på den och förhandsbeställa.image

Kommentera

