Att få möjligheter

att tala om frågor man tycker är viktiga, är något att verkligen vara tacksam över. De senaste åren har jag fått många sådana möjligheter.

Det började med att Skolverket kom hit till vår skola för att spela in en film med mig och eleverna som skulle ingå i Läslyftet. Jag är glad och tacksam över att få höra att många kollegor, både i vår kommun och runtom i landet, tycker att filmen är inspirerande, användbar och lärorik.

Jag har efter detta fått förfrågan om att föreläsa och delta i många olika sammanhang, bland annat för Skolverket, Natur & Kultur, Utbildningsradion och Lärarförbundet. Det är roligt att på olika platser i landet träffa lärare, rektorer och politiker och få möjlighet att sätta ljuset på denna elevgrupp och deras rättigheter och behov. 

En sådan möjlighet var när jag på Bokmässan 2016 fick möjlighet att i ett panelsamtal tillsammans med Skolverkets Generaldirektör Anna Ekström och fil. dr. Layal Kasselias Wiltgren samtala om nyanlända elever och vad som behövs för en fungerande klass.

Några månader senare träffade jag Skolministern Gustav Fridolin under ett dialogmöte som handlade om hur fler elever ska bli behöriga till gymnasiet. Jag tryckte framför allt på bristen på utbildade lärare i svenska som andraspråk, modersmål, studiehandledare och bostads- och skolsegregationen.

I början läsåret 15/16 blev jag, till min stora glädje och förvåning, nominerad till lärarpriset Guldäpplet. Det gav flera tillfällen att berätta om och visa på det jag tycker är så viktigt, nämligen nyanlända elevers lärande och alla elevers lika rätt till en god utbildning.

När Paul från radioprogrammet Lärarrummet kom till Hjärtat, fick både jag och flera elever tillfälle att ge vår syn på skolan och undervisningen.image

Ett annat radioprogram jag har deltagit i är Didaktorn från UR. Där pratar jag om vikten av att låta elever utveckla sin flerspråkighet och vilka myter som finns kring flerspråkighet i skolan.

 Även i tidningarna Grundskoletidningen och Handledarskap har jag fått möjlighet att prata om mottagande, undervisning och metoder gällande nyanlända elever, liksom i Svensklärartidningen och Lisetten och på Gothia fortbildnings skolportal Lärkraft.

imageStrax före jul 2015 blev jag inbjuden att delta i ett panelsamtal i TV-programmet Lärlabbet angående mottagandet av nyanlända elever. Här är eftersnacket där vi i panelen tog upp en hel del viktigt som inte hanns med i själva programmet.

Hur har det blivit så här då? Ja, jag vet faktiskt inte riktigt. Det jag vet är att jag inte själv har sökt ett enda uppdrag eller en enda mediakontakt. Jag antar att det ena har gett det andra helt enkelt. Mitt huvudfokus och det viktigaste uppdraget av alla är självklart undervisningen av eleverna. Men jag tänker som så, att när jag tar till vara de fantastiska möjligheter som jag råkar få, så för jag också de här elevernas talan. Och det behövs! Fortfarande känner sig många lärare ensamma om en svår och komplex uppgift. Fortfarande är lärare på många skolor tvungna att undervisa i svenska som andraspråk utan att de har utbildning i det. Fortfarande finns det rektorer och huvudmän som inte känner till dessa elevers rättigheter.

Men, bara för att det är jag som har råkat få alla dessa fina möjligheter, betyder det inte att jag hade klarat detta på egen hand. Utan mina fantastiska kollegor, både på Skogshagaskolan och i det utvidgade kollegiet via Twitter och Facebook, hade allt detta inte varit möjligt. Skolan bygger på gemenskap och att lära tillsammans, både för elever och lärare. Tillsammans lyfter vi skolan, för alla elever.

Det största och roligaste för mig är nog ändå att jag har fått möjlighet att skriva böcker. Den första är en lärarhandbok i Natur & Kulturs Input-serie och kom ut i augusti 2016. Sedan följde två kompletterande lärarhandledningar till läseböckerna Nyckeln till skatten och Diamantjakten. Jag har också skrivit en broschyr med praktiska tips på hur man kan arbeta med andraspråkselevers möten med ämnestexter i SO och NO.  För Skolverket har jag skrivit den här artikeln om flerspråkighet på låg- och mellanstadiet.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s