Att få känna sig välkommen

Straxt före jul var jag inbjuden till Lärlabbet för att tillsammans med Linda Castell och Haydar Dilyen delta i ett panelsamtal om mottagandet av nyanlända elever.image

Att vara med i TV var en ny och spännande upplevelse för mig. Det som är nytt blir många av oss nervösa inför, så också jag. Oroliga tankar som ”Tänk om de inte förstår mig.” ”Tänk om jag blir missuppfattad och inte hinner förklara.” ”Tänk om jag inte finner rätt ord för att uttrycka det jag kan.” invaderade mig och malde i huvudet.

Tack och lov fick jag ett välkomnande mottagande: Någon mötte mig vid dörren, visade mig var jag skulle hänga min jacka och var jag kunde sitta. Någon tog sig tid med mig för att förklara allt som var nytt och hur allting skulle gå till. Någon skojade och skämtade för att lätta upp stämningen. Alla som var där sa att de trodde på mig och att de var intresserade av vad jag kan. När jag berättade att jag var nervös fick jag höra att ”Om du kommer av dig, bara ta det lugnt och börja om från början. Det finns gott om tid. Vi vet att du kan och vi kommer att hjälpa dig.”

När inspelningsdagen var slut, var jag mycket trött, men också mycket glad. Jag hade lärt mig saker i en ny situation och jag bar med mig en känsla av att ha lyckats. Detta tack vare ett strukturerat mottagande, personer som ville lyssna på mig och trodde på mig och en stöttande omgivning.

Så hoppas jag att alla nyanlända elever som kommer till våra skolor också kan få känna sig efter första skoldagen. För att underlätta mottagandet av dessa elever, kan vi tänka att de inte främst är nyanlända elever, utan just nyanlända elever, med samma rättigheter som alla andra barn och ungdomar. Och med samma behov av att känna sig välkomnade, sedda och bekräftade.

Det program jag deltar i kommer att sändas i början av februari i Kunskapskanalen och sedan ligger det även på UR. Lärlabbet har även en blogg där man kan titta på eftersnack till programmet och läsa deltagarnas bloggtexter.

Kommentera

