Jag är Chava Sjipieva.

Jag föddes 2005. Jag föddes i Ryssland i Tjetjenien. Jag bodde i ett hus i Tjetjenien. Vi som bodde där var farmor och farfar och mina kusiner och mina föräldrar. Jag var glad. Vi trivdes i huset. Alla var glada att jag föddes. Det var för att jag var den första bäbisen som föddes i huset. När jag var 9 månader så kunde jag gå. Jag började dagis i Tjetjenien. Min syster föddes 2008 och hon heter Cheda.

Sen 2011 2 september så flyttade vi till Sverige. Vi flyttade för att det var tryggare här och man skulle få bra hjälp med sjukdomar och jag tyckte det var bra. Jag blev glad när jag fick höra att vi skulle flytta till Sverige. Jag blev glad för jag var liten och jag tyckte det lät spännande att flytta till Sverige. Sen så åkte vi till tåget och jag var glad. Jag minns inte så mycket från tågresan men jag kommer ihåg att det var en gubbe som gick runt i tåget och sålde leksaker. Sen så åkte vi flygplan hit. Jag kommer ihåg att jag var rädd när vi skulle åka flygplan och vill åka tillbaka till Tjetjenien men sen så flög vi till Sverige det kändes jättebra.

Sen så bodde vi på ett hotell och där bodde många från andra länder. Vi hade ett rum och en toalett. Man kunde äta där och vara ute. Pappas kusiner bodde i Sverige och vi fick bo hos dem några dagar och jag vet inte om jag tyckte om det var kul. Sen så flyttade vi till Fågelfors och så flyttade vi till ett radhus där det var kul men det fanns inte så många rum. Sen så lite längre bort så flyttade vi till ett annat radhus. Jag fick vänner där och det var jättekul där. Sen så började jag i skolan där 2012 17 januari. Det var jättekul för att jag fick många vänner.

Sen så flyttade vi till Västervik. Jag blev ledsen när jag skulle flytta till Västervik. Sen när vi kom fram till Västervik så tyckte jag att det var kul och vara här. Vi flyttade till en lägenhet och så började jag skolan. Det var jättekul. Jag började i 1:an och jag fick vänner det var kul. Nu så bor jag fortfarande i Västervik och jag går i fyran. Sen så föddes min lillebror 2015 och han heter Deni.image

När jag blir stor så vill jag bli konstnär. Jag vill bli det är för jag älskar att rita.

Av: Chava november 2015

Kommentera

