Elever lär elever

Mycket viktigt, både inom formativ bedömning och när det gäller stöttning för nyanlända elever, är att eleverna ser varandra som resurser i lärandet. I klassrummet ska det inte råda konkurrens, utan istället uppfattningen att allas förståelse är viktig. Vi hjälper varandra, vågar fråga varandra, härmar och lär tillsammans.

Här är Taim som mycket fint och pedagogiskt förklarar skillnaden mellan ”prata” och ”ropa”, samt hur dessa sägesord används i nutid och dåtid. Han förklarar för sina kompisar på arabiska, men använder kroppsspråk och gester så tydligt att även jag förstår.image

Om vi vill ha det så här i våra klassrum, behöver vi undervisa om och i detta förhållningssätt. Att hjälpas åt, visa, härma, förklara för varandra och att inte bara läraren får ta plats i klassrummet, är inte självklart i alla skolsystem.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s