Ta tillvara elevers modersmål i undervisningen

Jag fick en fråga på Twitter om hur jag jobbar med elevers modersmål i min undervisning. Jag har ju skrivit en hel del om det här på bloggen, men jag tänkte att jag kunde samla ihop lite länkar i ett och samma inlägg för den som är intresserad.

I detta inlägg skriver jag om varför vi måste jobba med elevernas modersmål. Ibland kan det kännas skönt att ha lite argument inför diskussioner med såväl kollegor som vårdnadshavare.

Här skriver jag om hur man kan låta eleven dra nytta av sitt modersmål i skrivandet.

Det här inlägget berättar lite kort om modersmål kopplat till stöttning, och där finns även fler länkar som handlar om stöttning med hjälp av modersmål.

Här kan du läsa om när vi jobbade med poesi på många olika sätt och på alla våra språk.

Detta är ett kort inlägg om att tvillingläsa, det vill säga att läsa en och samma bok på två språk parallellt. Ett mycket motiverande sätt att läsa som man antingen kan göra tillsammans eller enskilt, eller som jag och några elever gör just nu med LasseMaja-böckerna – en kombination av båda.image

image

På Ur.se finns flera bra resurser som jag ofta använder i arbetet med sva och modersmål. Några favoriter är Livet i Bokstavslandet, Småsagor och Sagor i världen.

Hur gör du för att ta till vara och dra nytta av dina elevers modersmål? Jag tar tacksamt emot tips och förslag!

One thought on “Ta tillvara elevers modersmål i undervisningen

  1. Ping: Studier i svenska som andraspråk L2 | Nyanlända elever i Lappland

Kommentera

