Vårt mottagande av nyanlända

Jag har fått följande vänliga rader och frågor på Facebook: image Jag tänkte att kanske fler är intresserade av svaret, så med tillåtelse av Martina visar jag bilden och jag svarar här istället. Man kan säga att vi på Skogshagaskolan har en mellanvariant av förberedelseklass och direktinkludering.

När nyanlända elever kommer till oss, börjar de först i klass Hjärtat, där vi jobbar med kartläggning av elevernas kunskaper parallellt med språk- och kunskapsutveckling. Så fort som möjligt, ofta inom två veckor, ger vi utifrån kartläggningen ett förslag på permanent klassplacering till rektor. Det kan tyckas som väldigt kort tid. Men vi har erfarenhet av att det är mycket positivt för så unga elever som vi har att snabbt komma ut i klass.

  • De längtar efter det.
  • De svenska eleverna är nyfikna och hjälpsamma och bidrar till att det brukar gå bra att börja snabbt i klass. Vi håller också på att bygga upp ett faddersystem.
  • Kartläggningen fortsätter. Det är en lång, successiv process.

Sedan när klassplaceringen är gjord, följer vi med eleven och hälsar på i klassen och successivt börjar eleven ha olika ämnen tillsammans med klassen, utifrån en individuell bedömning. Hjärtat fortsätter att vara en trygg punkt för eleven och vi har nära samarbete med klass- och ämneslärare och studiehandledare. Efter hand har eleven allt fler ämnen i sin klass och så småningom är det endast undervisningen i svenska som andraspråk som ges i Hjärtat.

Förutom de nyanlända eleverna har vi Hjärtat även all undervisning i sva för övriga elever på mellanstadiet. Sva-undervisningen på lågstadiet delar vi i både tid och ansvar med klasslärarna. I det här inlägget berättar jag mer om hur man kan organisera undervisningen i sva och vad som skiljer ämnet svenska som andraspråk från ämnet svenska. Och här berättar jag om ett antal punkter som jag tycker är viktiga att hålla i minnet då vi får nyanlända elever.

Här kan man läsa Skogshagas rutiner för mottagande och introduktion av nyanlända elever.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s