Rektor som pedagogisk ledare

Vad innebär det att vara pedagogisk ledare? Hur vet rektor hur det fungerar i skolans olika klassrum? Hur skaffar sig rektor underlag för att kunna driva, för den egna skolan, relevanta utvecklingsfrågor? Hur vet rektor vilka lärare som behöver stöd med vad och vilka lärare som bedriver undervisning som skulle kunna stå som modell eller lärande exempel för kollegor?

För mig är svaret egentligen självklart; rektor behöver göra lektionsbesök.

Dessutom: Om rektor tror, eller till och med vet grundat på elevernas resultat, att någon lärare är särskilt skicklig, borde då inte rektor vara väldigt intresserad av att veta mer om hens praktik? Att noggrant ta reda på hur den läraren organiserar sin undervisning, för att kunna utveckla hela skolans praktik. Och om rektor tror, eller vet, att någon lärare skulle behöva utveckla sin undervisning, sina metoder eller sitt ledarskap, borde då inte rektor finnas även i den lärarens klassrum för att på ett relevant sätt kunna stödja och bidra till professionell utveckling?

Kan en rektor alls fungera som pedagogisk ledare om hen aldrig befinner sig i klassrummen och observerar undervisning? Jag vet att de allra flesta rektorer har en enormt pressad arbetssituation och ett mycket, mycket stort ansvarsområde, men ändå; är inte just det pedagogiska ledarskapet uppdragets kärna?

Hur gör ni rektorer som faktiskt hinner vara ute i klassrummen? Hur organiserar ni ert arbete för att hinna det? Vilka arbetsuppgifter har ni rationaliserat bort? Har ni uttalat krav och stöd från er huvudman för att hinna med detta viktiga. Hur gör ni? Berätta! Berätta, så att fler rektorer kan följa ert exempel. Vi är många lärare som vill ha och behöver rektor som pedagogisk ledare och som välkomnar hen in i våra klassrum.

Tillägg 17/6: När jag skrev det här inlägget var det redan sommarlov och jag fick inte så mycket respons som jag hade hoppats på. Därför kommer jag att posta det igen i lämpliga Facebookgrupper och på Twitter vid höstterminens start. Dock finns i denna storify en hel del intressanta reflexioner av några rektorer. Läs till exempel vad Elsemarie Hallqvist skriver om att rensa, prioritera och sätta gränser i sitt rektorsuppdrag. Hon har 20% av sin arbetstid förlagd ute i verksamheten och besöker varje lärare i deras undervisning åtta timmar varje läsår. Fantastiskt!

I Facebook-gruppen Skolledare för lärande berättar Sirkka Persson så här: image

Annonser

4 thoughts on “Rektor som pedagogisk ledare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s