Gästinlägg om den språkutvecklande lärmiljön

Jag jobbar som lärare oavsett om mitt ämne är modersmål eller ett annat ämne. Varje lärare har ett mål och mitt mål är att försöka skapa en läromiljö som är språkutvecklande och ger eleverna höga möjligheter. För att utveckla inlärningsprocessen använder vi relationer som bygger på trygghet, respekt, tilltro, tänkande och förståelse. Jag tycker att denna relation mellan lärare och elev är en mycket viktigare aspekt av lärmiljön, än inredningen och storleken på skolan.

Det är också viktigt att ämnet som studeras upplevs som intressant av eleven. För att skapa möjligheter att se till att eleverna är involverade i undervisningen, så måste jag ta hänsyn till elevernas olika behov. Det finns olika elever inom samma klass och därför tänker jag att både den sociala miljön och den yttre miljön har stor betydelse för elevernas utveckling såväl intellektuellt som kulturellt.

Det är viktigt för mig att känna till varje elevs bakgrund, så att jag kan hitta möjligheter till lärande och vägledning som passar för de enskilda eleverna. Det är också bra om man kan involvera familjen i stödet till eleven, särskilt i de fall det finns svårigheter. Då kommer utvecklingen att gå bättre.

Jag brukar välja olika passande arbetsmetoder i min undervisning som är formade efter elevernas förmågor och erfarenheter. Det kan vara grupparbeten, pararbeten, samtal, läsning, skrivande och diskussioner, så att eleven får möjlighet att uttrycka sig på olika sätt i olika sammanhang. Jag som lärare måste uppmuntra, motivera och berömma eleverna då detta bygger upp deras självförtroende och får dem att tro på sin egen skicklighet.

Eman Hassan, lärare i arabiska och studiehandledare
image

Kommentera

