Att utvärdera, inspireras och tänka framåt.

Jag och de elever som jag har läst Mio, min Mio och Sunnanäng tillsammans med, har jämfört de båda texterna med hjälp av venndiagram. Så här kan det t.ex. se ut:imageimageimageSedan jämförde vi och diskuterade vad vi hade upplevt som likheter och skillnader i texterna. Den elev som kom in i gruppen när vi precis skulle börja med Sunnanäng hade inte läst Mio, min Mio. Däremot jobbade vi parallellt med Allrakäraste syster, så då gjorde den eleven sin jämförelse mellan de två böckerna istället och kunde ändå vara med i samtalet.image

Eleverna har också utvärderat vårt arbete med skönlitteratur, vilket ger mig viktiga tankeställare. Här har jag sammanfattat kort deras synpunkter:

Positivt

  • Expertordlistorna – Då får man både möjligheten att hjälpa andra och man lär sig nya ord. (Flera elever)
  • Att vi alltid skriver vad vi tänker och tror. (Flera elever)
  • Skriva brev till författaren eller karaktärerna.
  • Att vi läser mycket. (Flera elever)
  • Att dramatisera en karaktär, för då fick man visa hur man tyckte att karaktärens personlighet var.
  • Vi har läst spännande och bra texter, även om de var dåliga i starten.
  • Att prata om det som är svårt, för då kan alla hjälpas åt.
  • Att vi samarbetade så mycket. Det är väldigt intressant att få reda på vad andra tänker.
  • Jag vill inte byta, eller ändra alls.

Negativt

  • Venndiagram, det var lite tröttande att skriva om allt.
  • Att förklara till bilden.
  • Tråkigt att skriva om varför, hur och vad. Det blev lite för mycket på en gång.
  • När Sara läser är inte så himla roligt.
  • När vi jobbar med expertordlistan, kan man bli väldigt trött på det om man redan kan många ord.

Förslag

  • Vi kan prata oftare.
  • Du kan kopiera ut orden från expertordlistan och förklaringarna och så kan eleverna få diskutera det i grupper.
  • Vi kan läsa några modernare texter.

Själv läser jag just nu de här böckerna för att få inspiration att utveckla och förbättra undervisningen.imageJag har särskillt fastnat för vad Lucy Calkins skriver om skolans kompensatoriska uppdrag, vikten av mängdträning och vikten av att mycket noggrant sålla i det vi som lärare väljer att göra i klassrummet. Absolut största delen av tiden i skolan bör enligt Calkins gå till att läsa, tänka om det vi läser, skriva och sedan läsa ännu mer. Allt annat är, som hon skriver, smörja!imageimageimage

P.S. Du som vill veta mer om hur vi har jobbat med ovan nämnda böcker finner alla länkar samlade här, här och här. D.S.

Advertisements

One thought on “Att utvärdera, inspireras och tänka framåt.

  1. Ping: Läsa skönlitteratur med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s