Mormors födelsedag

Det var en gång en kille som hette Ragnar. Han är 7 år.
En dag skulle han gå till affären med sin mamma. Och det var meningen med att han och hans mamma skulle köpa en present till mormor eftersom hon fyller 68 år.

Ragnar har också vänner som han har känt länge. Och vännerna sa:
– Hallå varför får inte jag eller vi följa med för. Om du inte tycker om självaste festen då kan vi följa med. Eller hur! Då sa Ragnar:
– Nej ni får verkligen inte följa med för att det är bara min familj där så att det går bara inte tyvärr. Sedan sa Lilljan
– Ni får gärna följa med. Ragnar varför säger du att de inte får följa med? Och Ragnar sa:
– Jag trodde bara att hela familjen skulle vara med. Eftersom det är ju mormors födelsedag det är ju lite konstigt att mina vänner ska behöva stå ut med den här födelsedagen.

Ragnar och mamma Lilljan var på festen. Det var bara familjen som är hos mormors stora hus. Det är lika varmt och kallt inne hos henne. Det finns en lekpark där borta inte så långt från mormors hus. Det är också gräs utanför hennes hus . Ragnar stod där alldeles ensam för han tycker helt enkelt att det är tråkigt på festen. Det var tråkigt för honom eftersom han hade inget med att göra. Han stod bara där och han var sur och han var också rätt ledsen. Mormor tycker att det är roligt på festen och tänkte att bara ha det så kul så möjligt. Mormor tänkte helt enkelt inte på Ragnar. Lilljan försökte med att trösta Ragnar. Och Lilljan sa:
– Du kan få glass imorgon och sen imorgon så kanske du vill bada. Och mamma är lång och hon är smal. Ragnar ser ut så här han är liten och smal.

Nästa dag så var Ragnar helt slut. När han hade kommit hem igår kväll då så ville han bara gå och lägga sig. När han hade vaknat upp då så sa Ragnar:
– Lilljan kan jag få lite frukost? Jag är ändå lite trött men jag kan ändå äta frukosten.
– Vad blir det? sa Ragnar. Och Lilljan sa:
– Det blir macka och flingor som vanligt Ragnar.

Och sedan så gick de till affären. När de gick in då så ringde mormor och sa:
– Jag vet att det inte gick så bra igår men nästa gång behöver du inte följa med. Och sen så la hon på. Då fick Ragnar sin glass och de gick och bada.

Slut

Av: Amer
3/6-2015image

Kommentera

