vilket perspektiv

När man tänker på nyanlända barn och elever kan man välja att betona nyanlända och kanske ser man då, åtminstone om man inte har så stor erfarenhet inom området, mest utmaningar och problem. Man kan också välja att betona barn eller elever, vilket kanske gör det lättare att få en mental bild av barn och ungdomar som har precis samma rätt till en god utbildning som alla andra elever.

För ett tag sedan var jag, tillsammans med mina kollegor Eman och Mustafa, inbjuden att prata om barn som är nya i Sverige för nyblivna förskollärare, lärare och deras mentorer. Det blev ett väldigt öppet och trevligt möte, där flera personer delade med sig av sina erfarenheter, funderingar och frågor. Jag är mycket tacksam mot er förskolärare och lärare som kom dit! Det ni alla, genom att komma på träffen, vågade erkänna för er själva och för varandra är att det här med nyanlända barn och elever kan kännas svårt och utmanande. Samtidigt tar ni ansvar genom att söka information och kunskap och ni vågade ställa frågor och lyfta dilemman. Då har vi kommit långt!

En fråga som kom upp vill jag gärna berätta om, eftersom den på ett generellt plan belyser precis det jag ville ta upp i det här inlägget. En förskolärare berättade om ett litet barn som hon kände sig bekymrad över. Barnet talade inte svenska och inte mycket på sitt modersmål heller. Barnet råkade ofta ut för situationer i barngruppen då hen inte kunde göra sig förstådd bland de andra barnen och leksituationer tillsammans med andra kunde ibland vara svåra. Förskolläraren berättade om sin oro över att barnet inte förstod henne när hon ville hjälpa till och förklara på svenska och ingen i personalen kan barnets modersmål. Vad skulle de göra? Hur skulle de kunna hjälpa barnet in i leken och samvaron på förskolan? Jag frågade förskolläraren om alla svenska barn i den åldern har ett välutvecklat talspråk och om alla svenska barn i den åldern förstår lekkoder till fullo.
”Nej, så klart inte.” svarade hon.
”Vad gör du då?” frågade jag.
”Ja, då sätter jag mig hos barnet och visar. Är med i leken.”
”Då har du själv svaret. Du vet vad du ska göra.”
image

Kommentera

