Sunnanäng, del 3

Jag har tidigare, här och här, skrivit om arbetet med Astrid Lindgrens Sunnanäng. En av grupperna som jag läser den tillsammans med, har precis läst den del av berättelsen när Anna och Mattias är på väg till skolan för första gången. De har längtat så länge och nu äntligen är de på väg i snön och kylan. Vi samtalade om den här bilden och bearbetade bland annat orden nagelspräck, nästipparna, timmervägen, vandra, gran och fur.imageEleverna fick sedan i uppgift att skriva hur de trodde att det skulle bli i skolan. Skulle syskonens förväntningar infrias? Så här skrev två av dem:

”Jag tänker att skolan är bra och Mattias och Anna inte går hem. De stanna i skolan till clockan fyra för att bonden i Myra inte snäll och bonden i Myra sa: inte komma hem i clockan fyra, komma i clocka halv två. Jag tänker att lärarna i skolan och eleverna mecket snälla och Mattias och Anna hittade mecket kompisar till leka med de.”

”Jag tror skolar inte bra, alla barnen skrattar för att Anna och Mattias har inte bra kläder och inte bra mat, de äte potatis och sillake fisksås. Anna och Mattias är ledsen nu, de vill går hem igen, men lärarna jättesnälla, de sa:
– Nej Anna och Mattias ska stana har för att de ska lära. Bry er inte om vad barnen säger!!
Anna sa:
– Men de skrattar åt jag och min bror, jag vill gå hema igen.”

När eleverna berättat för varandra vad de trodde, fortsatte vi läsningen. Jag ger stöttning i läsningen genom bilder, både Ilon Wiklands bilder till texten och andra bilder jag har förberett, engelska, miner och kroppsspråk och den svensk/arabiska ordlista som min kollega Mariann har skrivit till Sunnanäng.

Så kom vi till berättelsens vändpunkt; mötet med den röda fågeln. Vi samtalade om ifall fågeln finns på riktigt. Några av eleverna trodde det, medan en elev menade att den nog bara var en hallucination. ”Det kan man få när man är hungrig och fryser. Så var det för mig när jag flydde hit med båten. Jag trodde att jag såg saker.”

I ögonblick som detta står det fullständigt klart för mig vilken viktig roll litteraturen har i skolan, för alla elever. Även nyanlända måste få möta välskriven litteratur och få möjlighet att reflektera och resonera kring den. Genom samtal kan texten och elevernas erfarenheter mötas och vår kunskap om världen, oss själva och varandra blir en liten smula större.

One thought on “Sunnanäng, del 3

  1. Ping: Att utvärdera, inspireras och tänka om. | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

