Reflexioner efter kollegabesök

Nyligen fick jag besök av fyra lärare och en rektor från Åtvidaberg, som alla jobbar med nyanlända elever i olika stadier av skolsystemet. De var hos mig och eleverna i klassrummet en hel dag och efteråt satt vi tillsammans och diskuterade i två timmar. Det var väldigt givande och berikande för mig och jag hoppas att det var det för våra gäster också. Tre kommentarer som jag fick bär jag med mig med extra stor glädje:

”Du väjer inte för det svåra. Du undervisar med och om texter så att eleverna ska få ett rikt språk. Det är nog inte alla svenska elever som vet vad erbarmligt betyder.”

”Bra att du omformulerar elevernas svar och kommentarer, så att de får tillbaka det de sagt i till exempel rätt tempus, utan att rätta dem.”

”Du har ett så stort tålamod med elever som utmanar.”

En fråga som kom upp, som jag tycker är väldigt intressant och hoppas jag kunna få fler reflexioner kring, är om man när man arbetar med systemisk funktionell grammatik (SFG) även bör lära ut traditionell grammatik. Detta eftersom SFG inte är så spridd och eleverna med största sannolikhet kommer att möta den traditionella grammatiken i andra språk eller längre fram hos andra lärare. Jag måste erkänna att jag inte reflekterat över detta tidigare, men så undervisar jag ju inte heller i SFG fullt ut, utan använder mer delar av det. Dock har jag nu till sommaren tänkt förkovra mig inom SFG och ta in det mer i undervisningen nästa år, så frågan är verkligen högaktuell för mig. Spontant tänkte jag att om eleverna i exempelvis engelskundervisningen behöver kunna definiera verb, substantiv och så vidare, så får väl engelskläraren undervisa om det. Men det kanske är feltänkt? Vad anser du som läser detta?

Slutligen; ett stort och varmt tack till er Anna, Ann-Therese, Maria, Isa och Ida för att ni tog er tid att komma till Hjärtat för en dag! Genom samarbete och gemensamt lärande går vi tillsammans från bra till bättre!

Kommentera

