Sunnanäng, del 2

En del elever tycker att det är väldigt roligt och stimulerande att publicera tankar, reflexioner och arbeten på bloggen. Andra elever vill inte och ytterligare andra vill publicera mycket selektivt, beroende på arbete. Ganska många elever har förbehåll från sina vårdnadshavare, tex att de inte får nämnas vid namn eller synas på bild. Nedan följer några tankar från tre elever som självmant bett om att få publicera sina tankar om Astrid Lindgrens Sunnanäng, som vi just nu läser tillsammans. Här är det första inlägget om Sunnanäng, som Lou och Alexia refererar till.

Hej jag heter Amer och jag är 11 år.
Vad jag tror kommer att hända om Sunnanäng. Jag tror att den där fågeln hade trollat till med den där andra färgen på deras kläder till röd. Jag tror att de kommer inte hinna till sin mjölkning. Sen så tror jag att Mattias och Anna kommer att hitta sin mamma nån dag och sin pappa men Mattias och Anna kommer att kämpa för att hitta. Sen kommer de en dag att gå vilsna.
De kommer att säga:
– Wow det här kommer jag aldrig att glömma det här är bara början av Sunnanäng. Sen så gick Mattias och Anna in i en jättefin värld där fanns det massor av jättesnälla människor det fanns gott om mat. Där fanns det också lekar. Det fanns typ allt för Mattias och Anna. Det var några som tog hand om de. Det fanns också några elaka människor också som i ett gäng som gick förbi Mattias och Anna.
Och det elaka gänget sa:
– Vad gör ni två här? Ni borde inte vara här eftersom det här är min värld och ingen ska bestämma över mig.
De goda människorna sa:
– Du tillhör inte här. Du borde inte vara här eftersom du är elak mot alla andra. Mattias och Anna fick en ide. Varför kan vi inte bara komma överens? Ni elaka får den andra sidan så får vi den här sidan. Då säger vi så. Bra. Sen stack de elaka iväg till sin egna sida.
Mattias sa:
– Tur att vi får vara i den här världen. Jag vill inte vara i den där smutsiga världen.
Anna sa:
– Jag vill inte vara i den där fula världen. Aldrig. Jag vill inte ens se eller vara i den.

image Sunnanäng

Hej alla som läser den här:

Vi heter Luo och Alexia, vi går i Skogshagaskolan (Västervik). Luo är 10 år gammal och Alexia är 12 år gammal. Nu skriver vi om vad vi tänker om Sunnanäng.

Alexias tankar:
Jag tänker om att Astrid Lindgren inspirerades av Mio, min Mio till att skriva Sunnanäng, och är mycket spännande. Jag gillar böcker av Astrid, men några är lite tröttande. Men varje dag jag se att är intressant. Jag vill läsa mycket av Sunnanäng därför jag vill veta vad händer med Mattias och Anna. Jag gillar den röda fågeln.   

Luos tankar:
Jag tänker att Sunnanäng är mycket spännande att veta vad som händer vidare på sagan. Astrid Lindgren har mycket positiva tankar om Sunnanäng. Jag tror också att den sagan som hon skrev handlar om Astrid Lindgrens barndom. Hur hon hade när hon var liten.    

Tack för ni läste.
Läs mer på bloggen.

Lou och Alexia

One thought on “Sunnanäng, del 2

  1. Ping: Sunnanäng, del 3 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

