Allrakäraste syster – lyssna, tala, läsa & skriva

Eleverna har under läsningens gång skrivit frågor till Barbro och Ylva-Li. Frågor som ”Varför sprang du när du var nyfödd?”, ”Var är du nu Ylva-Li?”, ”Varför vill du inte att din mamma och pappa ska få se din syster?”imageDessa frågor använde vi sedan i en dramatisering. Eleverna satt på rad framför dörren, med en liten yta framför lämnad tom. Jag förklarade att jag skulle gå ut ur klassrummet och när jag strax knackade på, skulle jag inte vara Sara längre, utan någon annan. När jag kom in igen fick jag genast frågan: ”Vad heter du?” Jag berättade att jag hette Barbro. Alla elever började att ställa sina frågor till mig. Frågepapprena låg framför dem på golvet, men rätt snart började de improvisera frågor utifrån mina svar. Efter en liten stund sa jag att jag var tvungen att gå tillbaka till Duff och lämnade rummet. När jag kom in igen frågade jag om någon av eleverna ville låtsas att de var någon av flickorna. I stort sätt alla ville prova att gå in i en roll, det här är en mycket rolig och uppskattad övning. De svarade på frågor och berättade både utifrån texten och utifrån sin egen fantasi. De använde alla möjliga språkliga resurser för att få fram det de ville; kroppsspråk, miner, kodväxling och svenska.

Efter detta läste vi vidare ända tills vi kom till den här bilden:imageSom jag berättat i ett tidigare inlägg är ett av syftena med arbetet med denna bilderbok att eleverna ska bli säkra på att skriva dialog. När vi kommit så här långt i berättelsen, och Barbro alltså kommer inspringande i huset på kvällen, fick eleverna i uppgift att tänka ut vad mamma sa när Barbro kom hem och skriva en dialog. Så här skrev några elever:

Mamma sa:
– Var har du varit? Du missade maten.
– Jag va inte hungrig, sa Barbro.
– Okej då.
– Jag går och ligger mej. Puss och go nat.
Av Samuel och Omar

– Vart har du varit? Du har missat maten, sa mamma till Barbro.
– Jag har varit ute, sa Barbro.
– Var det roligt ute?
– Ja sa Barbro.
– God natt sa mamma.
Av Chava, Bella och Fateme

– Hej Barbro var har du varit? frågade mamma.
– Jag har lekt ute i det fina vädret viskade Barbro.
– Å min allra-käraste dotter sa mamma och lyfte upp Barbro.
Barbro jäspande och sa:
– Go natt mamma. Mamma sa:
– Go natt Barbro, och la henne i sängen. Barbro sov ljupt och drömde en mardröm om att alla blommor i Salikon visnade och att Ylva-Li dog.
Av Felicia

När eleverna skrivit klart sina dialoger, läste de upp dem för varandra. Sedan var det dags att läsa klart boken.

Nästa lektion tittade vi på filmen Allrakäraste syster och efter det gjorde vi tillsammans ett venn-diagram för att jämföra bok och film.imageEleverna fick sedan skriva ner sina tankar om vilken version de tyckte mest om; boken eller filmen. Så här skrev några av dem:

”Jag tycker mest om boken för att den var längre och mycket spännande och för man fick veta mer.”

”Jag tycker bäst om filmen för att det är roligare att se verkliga saker. Jag tyckte bäst om filmen för att det var musik i. Jag vill veta vad som henne efter boken slutar. Jag tror att Ylva-Li lever igen.”

”Jag tycke bäst om boken för att spännande och Salikons rosor visnade Ylva-Li dö.”

”Jag tycker om filmen för att den var rolig att man höra musik och jag lärde mig språket.”

Våra nyaste elever har sedan jobbat med att sortera ett antal meningar i ”falskt” eller ”sant”. De har jobbat parvis och diskuterat och sedan berättat för mig hur de har tänkt.imageSlutligen har eleverna fått läsa texten högt för varandra. Det är ju så mycket lättare att träna både läsflyt och uttal på en text man fått höra och förstår.

Nästa lektion fick de nyaste eleverna fem centrala bilder från boken och uppgiften att sortera dem i kronologisk ordning.imageSyftet med detta var att jag ville introducera ord som man kan använda för att återberätta något.imageSå här återberättar två av eleverna Allrakäraste syster:

Allrakäraste syster

Först Barbro har en hemlighet, hon har tvillingsyster ingen annan vet det.
Sedan Barbro och Ylva-Li går till gyllene salen, Ruf och Duf hoppar och leker med kaniner.
Ylva-Li och Barbro matar kaniner.
Sedan går Ylva-Li och Barbro till skogen, de äter kakor hos de snälla.
Barbro sa:
– Mitt hjärta gör ont.
Ylva-Li sa:
– När rosorna vissnar då ska jag dö.
Därefter rider Barbro sin häst, hon heter Silverfot.
För att hon vill äta pannkakor och hon är lessen.
Silverfot springer snabbt till gyllene salen.
Slutligen går Barbro till hem, och hittar en hundvalp.

Av: Haya

ALLRA KÄRASTE SYSTER

Först är Barbro i trädgården hon sa:
– Jag heter Barbro, jag har en bror, jag har mamma, jag har pappa, och jag har en hemlighet. Jag har en tvillingsyster hon heter Ylva-li. Jag går till min tvillingsyster nu.
Sedan Barbro och Ylva-li sa:
– Vi matar kaniner, vi har två hundar de namn Rof och Dof.
Ylva-li sa till Barbro:
– Jag vill säga någonting till dig? När buskens rosor vissnar dör jag.
Barbro kastade sig upp hästen, sprang och grät.
Till slut gick Barbro hem sin mamma.
Mamma kastade bebis på säng och kram Barbro.
Mamma sa:
– Gick till din rom och tita vad din pappa hämta till dig.
Barbro gick till rom och hittade en hundvalp och hans namn Rof. Barbro blev glad.

Av: TAIM

2 thoughts on “Allrakäraste syster – lyssna, tala, läsa & skriva

  1. Ping: Eget skrivande utifrån Allrakäraste syster | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Språkutveckling via en bilderbok | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

