Brev till Astrid Lindgren

Hej Astrid Lindgren!                       Västervik 5/3-2015

Jag heter X och jag är 11 år och jag är en väldigt pålitlig kompis för de vissa. Jag tycker att dina sagor är lite spännande och väldigt trevliga men jag tycker att dina sagor är inte så bra. För att jag tycker inte  om gamla serier så det är därför. Jag tycker att det har varit lite tråkigt men lite roligt. Jag känner att det är skönt när den är slut, för att jag tycker inte  om gamla böcker. Jag har lärt mig att få en ny saga i huvudet  alltså en annan saga. Jag har också lärt mig nya ord som skyarna, karavan, jämrade sig, kolossalt, vallpojke, sammanhetsrock, barmhärtighet, drillade, frasande, dånade och gläfste. Jag tycker att vi har jobbat rätt bra. En sak som jag tycker om är när vi har ordlista. Men jag tycker inte riktigt om boken tyvärr. Och sen så tycker jag att det är riktigt skönt när den var färdigt. Och sen så har det också blivit spännande självklart.

Frågor då
Varför gjorde du de  sagorna : Mio min Mio, Pippi, Emil i Lönneberga och Nils  Karlsson  Pyssling? Och de andra sagorna? Det var alla frågor.

Jag tycker att spela tv-spel och vara med vänner fast jag är inte lika mycket med mina vänner.

Det var allt för mig tack och adjö Astrid Lindgren.

 

God dag Astrid Lindgren. Västervik 2015-03-16

Mitt namn är Clara och jag är 12 år, jag gillar de flesta av dina böcker (alltså de som jag har läst).

Jag tycker att Mio min Mio är en av dem bästa böcker du har gjort! 😉
Det bästa är hur du har är att gjort scenerna så klara!!!!

Hur kom du på Mio min Mio? Vem är den lilla gråa fågeln igentligen? Varför är Katos spejare spöken? Är kungen igentligen ond? Jag menar, han bara lät ju Mio bara göra vad han vill.
När jag läste för första gången så var den jätte spännande och andra gång så ville jag bara läsa 50 fler gånger! Du skriver så bra böcker. Allt från Ronja till Mio så är allt så bra! Vi arbetade, jag tyckte det var tråkigt att arbeta men att läsa var roligare. Det roligaste arbetet var väl frågorna som till exempel; ”är Kato ond?” eller ”varför är kungens hjärta tungt?” och att låtsats vara några av karaktärerna till exempel kungen. De mer åt det tråkiga hållet var när man skulle skriva, men så tur så förstod jag nästan alla ord, så min expert ordlista hade bara 2 ord. De två orden jag lärde mig var; kula och pilsner. Vi arbetade mest med att skriva. Till exempel ”hur fick Kato sitt hjärta av sten?” och så vidare. Jag har lärt mig mycket om grammatik, två ord, hur en saga är uppbyggd/ skapad och olika sätt att använda till exempel; sjutalet och så vidare. Nu när boken är slut känner jag att jag kanske ville läsa den igen eller bara läsa nästa bok! 😉

Adjö för nu Astrid. Jag kanske skriver till dig senare. Med vänlig hälsning Clara!

 

Hejsan!                                                            25/3-15 Västervik

Jag är Zapzkie och är tolv år och jag kommer från Västervik.

Jag tycker att din bok, Mio, min Mio är sjukt bra! Den var jätterolig, spännande och ruggig (det vill säga läskig).

Jag har några frågor som jag undrar om du skulle kunna svara på:
Hur kom du på boken/idén och varför skulle Mio just heta Mio???
Jag skulle också undra om jag skulle kunna få svar på ditt brev(jag menar om du skulle kunna skicka ett brev tillbaka)? Skulle svimma för det!!!!!!!!!!!!!

Om du undrar hur vi har jobbat med Mio, min Mio så:
Skrev vi en massa saker som vi trodde skulle kunna hända (det vill säga spå oss fram som en Spågumma fast jag som spågubbe kan man säga). Vi undrade om riddar Kato, hur han fick hjärta av sten och klo av järn, om det var han som var fågeln som hackade på rutan i sin Borg.

När boken var slut så blev jag glad, men på ett annat vis, för boken var bra och slutade med lyckliga i alla sina dagar.

Jag har lärt mig en massa saker exempelvis, du använde tretalet och sjutalet som är typiskt för sagor och andra historier och berättelser. Jag har lärt mig nya ord som ordet manen (det vill säga hästens hår) och ordet hovar (det vill säga hästens fötter typ, haha!)

Tack för att du kom på boken. Jag är jätteglad! Tack för den här gången!!! Vi hörs någon gång!

Zapskie

 

Hej, Astrid Lindgren.                                                                  Västervik, 25/3-15

Jag som skriver detta brev heter Estere, och är tretton år gammal. Och jag tycker att du är en fantastisk författare. Jag har läst några av dina sagor, och min favorit är Pippi. Men jag är en tjej som älskar att läsa, vara med vänner, och vara ute i naturen.
Jag har också några frågor till dig, varför blev du en författare? Vart ifrån fick du inspiration till dina böcker? Och så vill jag fråga vad är dina bästa tips för att skriva?
Men vi på svenska lektionerna läste din bok Mio, min Mio. Och nu ska jag berätta om min upplevelse om boken. Personligen tyckte jag att den var väldigt spännande, intressant, och rolig att läsa/lyssna på. Jag tyckte också väldigt mycket om vårt arbetssätt för den var väldigt roligt att utföra och mycket lärande.
Nu när boken är slut tänker jag att det är väldigt synd att den är slut. Jag tyckte väldigt mycket om slutet också. Men jag skulle gärna vilja veta mer om vad som hände med de som bodde på Upplandsgatan, för man får inte reda så mycket vad som hände med dom när Mio åkte bort.
Och genom tiden vi har läst så har jag lärt mig nya saker som nya ord, genom en expertordlista vi gjorde, olika uttryck, en ny saga, och andra saker.
Men tack för en väldigt rolig och intressant upplevelse i boken Mio, min Mio.

MVH
Estere

 

 Hej, hej Astrid Lindgren                                        Västervik  15-3-2015

Jag heter Alexia och jag gillar dina böcker. Jag är 12 år, jag bor i Västervik (Sverige) men jag kommer från Valencia (Spanien). Jag har ett år i Sverige och jag gå till en skola som heter Skogshagaskolan i klass 5a. Alla jul och sommar jag och min familj går till Spanien.

 När jag är liten jag titta alla natt Pippi. Jag älskar Pippi är jätterolig. Den här år Sara min lärare svenska läste Mio, min Mio och är jätterolig, men jag inte gillar liten därför de va inte överraskning exempel du kan skriva: Men Riddare Kato är inte ond, sa en lilla fågel…

Men jag älskar Pippi de var jätterolig.

Mio, min Mio är liknande en bok som heter ”Harry Potter”.’

Jag titta film om Mio, min Mio och är motsats till boken. Jag tänker om Mio, min Mio är lite överdriven därför han är ledsen över allt t.ex. Mio sa: blommar är jättefint, jag inte titta en blomma igen. Och efter han gråta. Han gråta hela tiden!!

I min klass i Hjärtat har en Expertordlista om Mio, min Mio och en dag vi gjorde teater och alla kapitel är skriva om vad tänker. Jag lärde mig mycket ord t.ex. saga, motsatsord och rädd.         

Nu har jag några frågor till dig:
– Vilken är din favoritsaga?
– Vilken är din favoritsaga som du skriva? (min favoritsaga som du skriva är Pippi)
– Du gillar choklad? (jag gillar mycket choklad)
– Varför Pappa kungen inte gå till Mio att döda Riddare Kato?
– Varför Pappa kungen hade inte kvar Mio när hans mamma dog?
– Varför inte Nono gå med Mio och Jum Jum för att döda Kato?
– Hur dödas Mios mamma? (jag vet att pappa kungen dödare Mios mamma)

En andra gång om du har en bra saga och du vill göra en film ringa mig snälla.

 Okey, Astrid du och jag är kompisar…. Säg nu!! Pappa kungen är ond!!!
Varför? Hur? Du vet….. Säg till mig! SnällaJ.
Varför kommer du inte till Västervik och du och jag prata…..

 När boken är slut jag tänker på att den saga är lite…
inte mycket intressant, förlåt, men den saga är jättefint.

Om du vill du kan komma och prata om allt och tänk på det med filmen…    

Kram…
Alexia 

One thought on “Brev till Astrid Lindgren

  1. Ping: Läsa skönlitteratur med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

