Livet i Bokstavslandet, säsong 2

Idag började vi titta på Livet i Bokstavslandet, säsong 2. Åh så roligt! Åh, så bra! Vi sjöng med i vinjetten som vanligt och den här gången var de sjungande fåglarna även i form av gemener.
imageNågra av eleverna är helt nya i svenska skolan och vi pausade ofta, för att hjälpas åt med stöttning och dela ord och betydelser. Vi använde oss av svenska synonymer och omskrivningar, förklaringar på arabiska och spanska, charader och bilder för att alla skulle förstå. Det 14 minuter långa avsnittet tog oss 40 minuter att komma igenom, men det var välinvesterad tid. Alla hade roligt, alla förstod, alla lärde sig nya ord.
imageHär kan man läsa mer om hur vi använder Livet i Bokstaslandet.
”Jag tycker om alfabetet” säger Taim.
”Jag tycker om Livet i Bokstavslandet” säger Haya.
”Jag tycker om Livet i Bokstavslandet” säger Muhammed.

5 thoughts on “Livet i Bokstavslandet, säsong 2

  1. Hej Sara! Jag blev inspirerad av ditt arbete i hjärtat då jag lyssnade på dig på ”Flerspråkighet i fokus” i Stockholm. Du pratade om att du arbetade med sagor både på modersmål och svenska. Var finner du böckerna på modersmål – vilket förlag kan du rekommendera? Jag söker klassiska svenska sagor på somaliska, dari och arabiska. Med vänlig hälsning Therése Westberg

  2. Ping: Ta emot nyanlända i förskoleklass och åk 1-2 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Ta tillvara elevers modersmål i undervisningen | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

