Vi gillar Mårten Melin!

Det är mycket dikter i Hjärtat just nu. Idag läste jag bland annat ur de här böckerna för mina elever:imageDär hittade vi exempel på rim, alliteration, anafor och bildspråk. Vi pratade om vad man kan göra när man jobbar med dikter. Man kan ta sig an poesi på många olika sätt.image
Vi har tidigare läst dikter av Mårten Melin och igår skrev Amra och Omar ett brev till honom:

Hej Mårten Melin.           Västervik 17/3 2015

Vi heter Amra och Omar och vi går i årskurs tre i Skogshagaskolan. Vi tycker att du skriver roliga dikter.
Du är bra på att skriva dikter.

Kan du skicka en bild på dig?
Kan du skicka varsin autograf ?
Kan vi få varsin affisch av dig och din fru om du har någon?
Kan du skicka bilder på ditt hus?
Hur många böcker har du skrivit?
Var det svårt att skriva dikter?

Vi gillar att läsa din bok som heter Varm tass i mörkret.
Hoppas du skriver tillbaka.

En dikt som du har skrivit:
En stjärna faller!
Då får jag önska mej nåt
men fort
innan den träffar mej
i huvudet.

Med vänliga hälsningar
Av Omar och Amra.image

Idag såg vi en intervju med Mårten Melin på UR.se. Där berättade han jättefint om vad en dikt kan vara och hur man kan tänka. Vi gillade verkligen att få se en riktig författare! Och tänk, redan idag har Mårten svarat på brevet! Så här skriver han:

Hej Amra och Omar!

Vad roligt att ni läser mina dikter.
Jag ska svara på era frågor:
Kan du skicka en bild på dig?
Gå in på http://www.martenmelin.se och titta under bilder!
Kan du skicka varsin autograf?
Ja, om jag får en adress!
Kan vi få varsin affisch av dig och din fru om du har någon?
Nej, för det har jag ingen.
Kan du skicka bilder på ditt hus?
Nej.
Hur många böcker har du skrivit?
Jag har skrivit över femtio böcker! Sju diktböcker (fast en har inte kommit ännu).
Var det svårt att skriva dikter?
Nej, men jag pillar mycket med dem för att de ska bli så bra som möjligt!

Tack för att ni skrev till mig!
Mårten

Tack snälla Mårten för att du tog dig tid att svara eleverna! Det betyder mycket!

Skolan i omvärlden och omvärlden i skolan.

 

4 thoughts on “Vi gillar Mårten Melin!

  1. Hej alla fina elever och fröken Sara!

    Jag har berättat för mina elever om ert arbete med poesi och de tycker det är intressant, speciellt att ni hade läst dikter av Mårten Melin. Igår var Mårten Melin på vår skola och hade ett författarbesök och då fick mina elever prova på att skriva en dikt.
    Det blev riktigt bra.

    Jag har även twittrat med Sara och lovade henne att fråga om det var några av mina elever som ville läsa upp dikter och filma det så ni kan få ta del av det. Nu har jag pratat med mina elever och bland annat Arnes som talar bosniska och Jamal som talar arabiska var intresserade. De tycker det ska bli kul att läsa upp dikter på sina språk och spela in så ni kan få lyssna och titta på dem. Vi kommer att arbeta med detta nästa vecka och jag hoppas jag kan skicka filmerna till er senast på fredag. Vill också berätta att jag tycker ni alla är så himla duktiga och jag är imponerad av era språkliga kunskaper, både i svenska men också era modersmål. Jag blir ofta avundsjuk på er som talar flera språk, själv talar jag bara två… Jag hör av mig nästa vecka!

    Hälsningar från Cia Tiberg som arbetar som lärare i svenska som andraspråk med våra nyanlända elever i år 6-9 på Gårdstensskolan i Angered.

    • Tack Cia och klassen! Jag blir jätteglad över att ni gillar vårt arbete och att några av er vill ställa upp och läsa dikter för oss. Tack!!! Nästa vecka kommer jag att läsa upp detta för eleverna.

  2. Ping: Vi gillar Mårten Melin, del 2 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Dikter i Hjärtat | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

