Öka delaktigheten & lärandet, minska frustrationen

Ibland finns det ingen studiehandledning att erbjuda nyanlända elever, trots att de behöver det och har rätt till det. Ibland finns det studiehandledning att tillgå, men inte i tillräcklig grad. Vad kan man göra då? Jag kommer att skriva om det i ett antal inlägg, varav det här är det första.

Något som är mycket viktigt är att eleverna får erkännande för det de redan kan, att vi i skolan visar att alla språkkunskaper är värdefulla. Elever som kan skriva på modersmålet, kan med fördel få använda det i det egna skrivandet, när det svenska språket ännu inte räcker till. För att maximera lärandet och delaktigheten, det vill säga kunna delta i samma uppgifter och övningar som resten av gruppen, och för att minska frustrationen; känslan av att kunna, men inte få visa det.

imageHär är en text skriven av en elev den allra första skolveckan i Sverige. Vi jobbade med boken Lennarts listor och uppgiften var att skriva om väder man tyckte var spännande. Den här eleven skrev på arabiska och ritade för att jag skulle förstå och i kombination med gester förstod jag vilka väder han menade och kunde ge de svenska orden.

imageHär är en nyanländ elev som har en sprudlande fantasi och älskar att skriva berättelser. Han jobbar här med en mycket lång saga om drakar med många händelser och avancerade begrepp. Trots att han har lärt sig att använda olika strategier i sitt skrivande och även har tillgång till översättnigsappar, så blev det ibland allt för frustrerande att skriva på svenska. Det gick för långsamt, i förhållande till hans fantasi och berättarglädje helt enkelt. Då skrev han hela långa stycken på sitt modersmål och översatte sedan i lugn och ro, när idéerna var på pränt.

Här följer en text av en annan nyanländ elev, som är med i den grupp som jag läser Mio, min Mio tillsammans med. Hon skrivit ner sina tankar om ifall riddar Kato är ond och här blir det verkligen tydligt för mig hur viktigt det är att inte låta elevens andraspråksutveckling stå i vägen för hennes möjligheter att uttrycka komplexa tankar. Så här skev hon:

”Nej, han är inte ond. Därför alla tänker att han ta människor. Men jag tänker att ond är fader kungen. Tänker att riddar Cato ta människor därför han hjälp alla som bor i Landet i Fjärran. Därför han är bra människa han hjälp alla och jag tror att alla nu tror; Varför är Landet Långt Borta feo? Jag säger: Därför Pappa kungen har destrozado den landet och a mentido för alla och sa ”Riddar Cato är ond.” Men det inte bra. Riddar Cato hjälp alla. Och han har en klo av järn därför Pappa kungen se la corto och kungen inte heter Pappa kungen han heter Ond!!!
Tänk alla:
– Varför Ond inte gå till Stockholm och hämta Mio?
– Vilken pappa inte gå till sin barn till Landet Långt Borta?
– Vilken pappa sa ”ja” till sin barn gå till den alla som tänker som är en människa ond?
Tänk alla…”

I efterhand kunde vi tillsammans konstatera att det var fult, förstört, ljög och högg av handen, hon menade.

Kontentan är alltså att vi bör låta eleverna använda alla sina språkliga resurser för att kunna uttrycka allt de kan.

Annonser

3 thoughts on “Öka delaktigheten & lärandet, minska frustrationen

  1. Ping: Modersmålet är viktigt! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Använd modersmålen! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Ta tillvara elevers modersmål i undervisningen | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s