Om, genom och för värdegrunden

image(Bilden är från Skolverkets film nedan)

Förskolans och skolans värdegrund; jag tycker att den är så fin. Jag tycker verkligen om de där fem raderna. Den senaste tiden har jag dock brottats mycket med den, någonting här går inte riktigt ihop för mig. Skolan är en del av Sverige. Detta är skolans värdegrund. Är det också Sveriges? Det tycks mig inte alltid så, tyvärr.

Att undervisa om värdegrunden betyder att vi bland annat ska undervisa om demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet och diskriminering. Självklart ingår detta specifikt i samhällskunskapsämnet, men vi behöver även ha med dessa begrepp i skolans övriga ämnen. I mitt ämne, svenska som andraspråk, kan det till exempel te sig så att vi samtalar om hur de länder som eleverna kommer ifrån styrs, samt skillnader och likheter med Sverige. Mänskliga rättigheter och särskilt då barnets rättigheter kommer ofta in naturligt i samtalen när klassen/gruppen tar emot nya kompisar som är asylsökande. Jämställdhet och diskriminering kommer upp i våra samtal, både när eleverna jämför olika skolsystem med varandra och när jag förklarar varför jag vill att vi gör på ett visst sätt i klassrummet. Jag lär ut jämställdhet och inkludering genom att alltid hålla på att alla ska få talutrymme i klassrummet, att alla ska lyssna på varandra, att allas tankar och kunskaper är värdefulla och att vi inte skrattar åt eller på andra sätt kränker varandra i klassrummet. Jag är mycket tydlig med att alla elever, oavsett kön, ursprung eller funktionsuppsättning, har samma rättigheter i mitt klassrum. Alla kan bidra – bara med olika saker. Ett annat sätt att lära om värdegrunden, är att vara noggrann med vilka skönlitterära böcker vi läser i undervisningen och hur vi jobbar med dem. Det här läsåret har vi bland annat jobbat med Mio, min Mio, Lennarts listor, Grodan och främlingen och Pricken i Hjärtat. Alla fina exempel på barnlitteratur som har mycket att ge i undervisningen om värdegrunden.

Lära genom värdegrunden tänker jag betyder att vi genom att främja lika behandling, inflytande och delaktighet och tillitsfulla relationer förbättrar inlärningssituationen för eleverna. Elever som känner sig värdefulla, sedda och lyssnade på, som får vara med och planera och utvärdera undervisningen och som har goda relationer med varandra och lärarna lär sig mer. Detta jobbar vi med att utveckla och förbättra varje dag i skolan.

Att lära för värdegrunden, genom att utveckla kommunikativa förmågor och ett kritiskt förhållningssätt, betyder för mig att eleverna i skolan, nu och i framtiden, ska kunna bidra till att skolans värdegrund blir Sveriges värdegrund. Ett samhälle som uttalat står upp för de fem punkterna ovan. Politiker, rättsväsende, ordningsvakter, journalister, alla medborgare, du och jag, ja, hela Sverige ska kunna ha skolans värdegrund som sin.

Så tänker jag om att lära om, genom och för värdegrunden.
Hur några andra tänker kan höras i filmen nedan.
Hur tänker du?

Kommentera

