Är riddar Kato ond?

Vi har precis läst klart kapitlet En klo av järn i Astrid Lindgrens Mio, min Mio och det slutar så här:imageMycket dramatiskt och spännande! I det här läget lyfter en av eleverna frågan:
Är riddar Kato verkligen ond?
En spännande och intressant fråga, tycker jag, och så här svarade några av eleverna på den:

”Jag tror: att riddar Kato är ond = lite grann i alla fall. Liksom om Kato inte hade lyftat upp Mio så hade han varit död vid det här lagret. Jag är osäker men som svärdsmidaren beskrev riddar Kato, att han var ond. Så här tror jag det skulle gå för Mio: Jag kände kylan i det riddar Kato hade i sin klo av järn. Det var så kallt att jag nästan fick frysskador i min hand. Han lyfte mig hela vägen upp. Jag såg hans ansikte, det var så nära mig att jag kunde känna hans andning på mig. Det luktade hemskt mycket av onska! Jag hörde spejarna komma, de sa: Fienden är mitt ibland oss, sök efter honom! En annan spejare sa: bud från riddar Kato, han har fienden! Nu var de i här! Kato bärde mig till en stor sal.”

 

”Nja det beror faktist på. Det var kanske så att Kato hade en dålig barndom. Tex att hans föräldrar slog honom eller/och blev mobbad i skolan (som ”tror jag” Voldemort i Harry Potter blev väl mobbad i skolan av Harrys pappa). Antagligen det eller så föddes han med en psykisk sjukdom eller så. Men det är såklart inte alla som haft dålig barndom som blir elaka i vuxenlivet. För att det beror på personligheten som människan har/haft och oftast barndomen. Men ibland så beror det på annat. Där kanske det inte finns tex kurator eller något sådant för de har inte en lika stark civilisation än våran värld. Så då kanske han inte hade någon chans att få hjälp. Men ändå så är det inte okej att göra något ont, även om man har haft den värsta barndomen eller livstid/vuxenliv. Nu är det en fråga som Sara frågade mig:
Tycker du att förstå någon och förlåta är samma sak? Förklara varför eller varför inte.
Min förklaring är att: förstå någon är inte samma sak som att förlåta någon för att om man känner någon så kan man vara kompis/vän men man kan förlåta någon även om man inte känner den personen. /Clara”

 

”Jag tror att riddar Cato har förmodligen varit god en gång i tiden. Men just nu är han helt bortom räddning och kommer aldrig vara god igen. För förmodlig ville han ha makt och han förmodligen kommer göra allt för att få sina drömmar uppfyllda och det är makt. Så ja, jag tror att riddar Kato är ond. /Estere”

 

”Nej, han är inte ond. Därför alla tänker att han ta människor. Men jag tänker att ond är fader kungen. Tänker att riddar Cato ta människor därför han hjälp alla som bor i Landet i Fjärran. Därför han är bra människa han hjälp alla och jag tror att alla nu tror; Varför är Landet Långt Borta fult? Jag säger: Därför Pappa kungen har förstört den landet och ljög för alla och sa ”Riddar Cato är ond.” Men det inte bra. Riddar Cato hjälp alla. Och han har en klo av järn därför Pappa kungen har högt av handen och kungen inte heter Pappa kungen han heter Ond!!!
Tänk alla:
– Varför Ond inte gå till Stockholm och hämta Mio?
– Vilken pappa inte gå till sin barn till Landet Långt Borta?
– Vilken pappa sa ”ja” till sin barn gå till alla som tänker som är en människa ond?
Tänk alla…
Klart /Alexia”

5 thoughts on “Är riddar Kato ond?

  1. Ping: Läsa skönlitteratur med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Så intressanta och kloka tankar ni har om Riddar Kato och om ondska. Några tänker hur det skulle kunnat vara om gestalten varit verklig, varför gör en människa så hemska saker? Och någon funderar mer över Astrid Lindgrens val som författare, kommer hon fortsätta att beskriva Riddar Kato som ond, eller kommer hon ge oss ett annat perspektiv?
    Åh, vad jag ser fram emot att få höra hur ni tolkar slutet sedan!

Kommentera

