Läsa skönlitteratur med nyanlända

Alla elever ska få uppleva härliga textmöten i skolan, få hjälp att utveckla eller fördjupa sitt intresse för litteratur och – inte minst – alla ska förstå! Just nu läser jag Astrid Lindgrens Mio, min Mio ihop med mina elever i åk 5 och 6.

Här är mitt första inlägg om vårt arbete med Mio och här kan man läsa de andra, tredje, fjärdefemtesjättesjundeåttondenionde, tionde, elfte, tolfte, trettonde, fjortonde, femtonde och sextonde inläggen om hur vi jobbat med Mio. Nu ska jag berätta lite mer om vad vi har gjort för att fördjupa läsupplevelsen och förståelsen för oss alla.

För det första; jag läser boken högt, max ett kapitel i taget och det tar tid. Det har fått ta tid. När vi läser sitter vi tillsammans, nära varandra runt ett enda stort bord, så att alla kan se varandra. Bredvid mig har jag ett stort blädderblock med expertordlistan som tillhör dagens text bredvid mig. Ibland är den flera sidor lång, men jag har inte skrivit upp exakt alla ord som jag tror kan vara nya eller svåra för eleverna. Jag vill få möjlighet att utmana dem att tänka tillsammans också och arbeta med olika strategier för förståelse. Till exempel pratar vi mycket om sammansatta ord, ändelser, synonymer, homonymer, tempus, associationer, likheter med andra språk och paralleller till egna erfarenheter och andra texter.

För det andra; jag är noga med att ge rik, individuellt anpassad och varierad stöttning. Det gör jag genom att:
1 Ge bildstöd, både förberedd på papper och spontan med hjälp av IPad.
2 Ge muntliga och skriftliga förklaringar på modersmålen med hjälp av apparna Översätt och SayHi.
3 Explicit undervisa om ord, begrepp, fasta uttryck och språkliga strukturer kopplat till boken vi läser.
4 Medvetet använda kroppsspråk, gester och ansiktsuttryck medan jag läser. Jag söker också ögonkontakt med eleverna under läsningen.
5 Låta eleverna komma till tals under läsningen, både för att göra inferenser och berätta om andra reflexioner de gör och för att de ska kunna hjälpa till med stöttningen och bidra till hela gruppens lärande.

10 thoughts on “Läsa skönlitteratur med nyanlända

  1. Hej Sara! Jag har en jätte viktig fråga!!
    När jag kommer till Sverige och borjar 7:an behöver jag något papper här ifrån eller kan jag börja skolan där även om att jag har inget papper med med från skolan i Makedonien?!

  2. Ping: Om, genom och för värdegrunden | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Öka delaktigheten & lärandet, minska frustrationen | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  4. Ping: Narrativets struktur genom Mio | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  5. Ping: Sunnanäng, del 1 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  6. Ping: Att utvärdera, inspireras och tänka om. | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  7. Ping: Jag högläser | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

