Lennarts listor, del 3

Tänk så mycket vi i undervisningen kan få ut av en riktigt bra bilderbok! Bildanalys, ord- och begreppskunskap, tala och argumentera inför grupp, aktivt lyssnande, uttalsträning, högläsning, samarbete, lära sig slå i ordböcker och i kartböcker och så vidare, och så vidare. Bara fantasin sätter gränser! Exempel på hur vi tidigare har jobbat med Lennarts listor finns här och här.

Jag är mycket förtjust i att låta eleverna jobba med kortskrivning. En specifik, tydlig uppgift, som de får jobba med i max 10 minuter. Givetvis skriver de längre texter också, men i och med kortskrivningarna får vi in skrivmoment varje lektion, även om fokuset för dagen ligger på till exempel läsning eller muntligt berättande. Kortskrivningen gör också att alla elever orkar av egen kraft. Alla får lyckas. Den här veckan har vi bland annat läst om hur Lennart hittar sin vän Albert mycket besviken på flygplatsen. Han kom ju inte iväg på sitt äventyr. Lennart bestämmer sig för att muntra upp Albert. Men hur kan man göra då? Här är några av elevernas förslag:imageimageimageimageimageNär eleverna skulle läsa upp sina listor passade vi på att påminna oss om ”Den goda lyssnarens kroppsspråk”:

– Lyssnande ögon tittar på den som talar. image– En lyssnande mun är stängd och tyst.image

– Lyssnande händer ligger stilla i knät.imageVi har också jobbat med bildanalys av bland annat den här bilden:imageLennart och Albert hade hoppat på en exklusiv väska, hamnat i en limousin och sett staden susa förbi. Slutligen kom de fram till detta stora hus. Vad är det för hus? Alla eleverna var ense om att det är ett hotell, men frågan var hur de kunde veta det. Vi letade ledtrådar i bilden:
”Huset är så stort och hotell brukar vara stora.”
”Det går en sån där man där, som bär väskorna. En betjänt.”
”En stor röd matta leden mot entrén.”
”Jag ser en kristallkrona där inne. Det är inte många som har det hemma.”
”Sådana där röda tygtak brukar det vara över hotell.”
”Limousin är en slags taxi och taxis brukar köra till hotell.”
”Man ser bokstäverna H och O där uppe.”
”Det är en så stor trappa, så att det ser lite pampigt ut.”

Väl hemma igen, hittar Albert Lennarts lista över roliga ord. Vi högläste dem tillsammans, skrattade och gissade på betydelsen. Det slutade med att vi använde ordböcker och synonymer.se.image

imageHuvudtemat i boken är Lennarts personliga utveckling, men det roliga är att mina elever funderade på om inte Albert också håller på att utvecklas.
”Titta, på den bilden lagar Lennart soppa, fast han bara har två lökar (på receptet står det tre) och Albert han ser intresserad ut när han tittar på den där listan med roliga ord. Han kanske också vill börja med listor nu.”

Advertisements

One thought on “Lennarts listor, del 3

  1. Ping: Lennarts listor, del 4 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s