Vad som händer efter ”De förtrollade fåglarna”

Kapitlet De förtrollade fåglarna i Astrid Lindgrens Mio, min Mio slutar:

”Gå nu prins Mio” sa gubben. ”Jag ska sitta här och önska att det går dig väl. Men kanske hör jag redan i morgon natt en ny fågel, som flyger över sjön och klagar.”

Eleverna fick i uppgift att skriva en egen fortsättning på kapitlet, innan vi läser vidare. Den här fortsättningen är skriven av Alexia, som har varit 11 månader i Sverige:

Återförening med…

Mio och JumJum de gick till berget för att hitta svärdet. Mio och JumJum de var tvungna att gå genom skogen, därför den gamla sa till Mio och JumJum: ”Gå genom skogen.” ”Varför?” fråga Mio. ”Därför så du kan inte se.” sa gamla. ”Vem du prata?” sa JumJum. ”Den Gugana”, sa gamla. ”Vad?” sa JumJum och Mio. ”Vem är de Gugara?” fråga Mio. ”Jag kan inte sa, förlätelse”, sa gamla och JumJum och Mio gick till skogen.

I skogen Mio sa till JumJum: ”Det var att?” ”Vad” sa JumJum. Plötsligt under trädet var en kvinna med en lång klänning färg blå. Hon titta mycket till Mio, hon närmade och fråga: ”Mio?” Och Mio sa: ”Ja.” och kvinna skrek av glad: ”Mio!! Mio!! Mio!! Min kära Mio.” Mio fråga: ”Vem är du?” ”Jag är…din mamma!!!” sa kvinna. Mio och hans kvinna gav en stor kram.

Mio fråga: ”Vad heter du?” ”Jag heter Liniana.” sa hans mamma. JumJum sa: ”Vi måste gå, minns du?” ”Ja.” sa Mio. Liniana sa: Vänta litet, jag kan hjälpa till.” ”Hur?” fråga Mio och JumJum. ”Jag har varit där och sett svärdet med egna ögon.” ”Varför inte genomborra honom?” fråga Mio. ”Därför Gugana hindra mig.” ”Men vem är Gugana?!?” fråga JumJum. ”Gugana är en jättestor spindel vilket är maskot till Riddar Cato.” sa Liniana. ”Men varför den gamle mannen inte berätta?” sa Mio. ”Därför om du talar om det kan du hitta.” sa Liniana. ”Och varför du talade om?” sa JumJum. ”Nu hittar vi!!!” ropa Mio. ”Om det är sant, men om du vill att svärdet måste förvandla dig i en mycket stor elefant”, sa Liniana. ”Varför?” fråga JumJum och Mio. Liniana sa: ”Därför du kan krossa och för att du måste gå till stad och gå se Edificio och hon kommer att hjälpa.”image”Okej mamma, JumJum och jag gå till stad.” ”Tack Mio,” sa Liniana ”men glöm inte alla de som har blivit bortförd av Riddare Cato. I staden hittar du allt och jag ska gå till din far från som fångade mig Riddare Cato. Jag tror att han tänker att jag jag är död, men nu rymt jag. Jag är mycket stolt över dig. Jag älskar dig Mio.” ”Och jag sama,” sa Mio. Och Mio och JumJum gick till stad.

Efter ett tag Mio och JumJum de anlände staden. Stank och allt var smutsigt. Mio se en pojke och sa: ”Var är Edificio?” Den pojke fråga: ”Vad heter du?” ”Jag heter Mio och den är min kompis JumJum,” sa Mio. Den pojke hoppa av glädje och sa: ”Jag heter Nene och har två bror som heter Nono och Toto!! Du kan hjälpa alla!!” Mio sa: ”Du är bror Nono, Nono är min kompis och jag kommer att hjälpa men, varför du har inte undgått, du inte låst?” ”Om vi låst, därför som kommer inomhus lämna inga, därför som omger staden är svart magi. Endast någon så illa som Riddare Cato du kan döda någon Riddare Cato eller ett djur,” sa Nene. ”Du kan hjälpa oss att hitta Edificio,” sa JumJum. ”Ja,” sa Nene, ”kom.” Mio, JumJum och Nene gick till en lite hus och knackade på dörren och en röst sa: ”Vem är det knackar på min dörr?” ”Jag är Mio och den är min kompisar JumJum och Nene.” En gammal öppen dörren och sa: ”Kom in, att jag kan göra för dig?” JumJum sa: ”Gör oss till en elefant snälla. Därför så vi kan krossar Gugana.” Den gamla sa: ”Okej, elefant, elefant, en djur, en elefant!!!!!” Och Mio och JumJum var en elefant!!image

Den här fortsättningen är skriven av Clara, som har bott ganska många år i Sverige:

Mios resa till smedjan

Mio började rida till smedjan, han blev bara mer rädd efter varje gång Miramis stampade med hovarna. Efter ett tag stannade de dem, de skulle slå läger. Mio väcktes av en av Catos spejare. De undra varför de var där. Som en pil skjuten ur en armborst sprang JumJum och Mio därifrån.
– Vänta! Kom hit genast! skrek en av spejarna.
Jakten var igång. Mio och JumJum sprang så att de fick kramp men fast det stanna de inte. De sprang, spejarna kom bara närmare. JumJum halka in i leran. Mio såg en tät skog och drog JumJum in i skogen. När spejarna nådde dit fanns ingen där.
– I den svarta & livsfarliga + täta skogen kan de väl inte va? sa den första spejaren.
– Nej men kanske under stenen? svarade den andra.
– Idiot! Det är en sten med 16 cm i diameter!
– Ahhhh… sa han.
3 spejarna låg och sov. När de andra två spejarna hadde stuckit gick Mio och JumJum fram till den 3e spejarens Sköld. Där fans Katos flagga. Det var en svart fågel med lysande vita ögon och vingar. När de skulle gå så trampade Mio på en kvist och väckte spejaren. Spejaren skrika signal för att attackera.
– Men inte nu igen, det får väl räcka med motionsbandet! sa Mio.
– Kanske inte, svarade JumJum.
De sprang ännu en gång det snabbaste de kunde. När de hade sprungit ett tag så nådde de fram till den svartaste berget, de gömde sig i den största hålet de hittade. Ännu en gång tappade spejarna bort dem. De började skratta och då svarade smeden:
– Jaha, så spejarna är ute efter er, ni unga busfrön.
Mio hoppade upp och sedan rät han sig i ryggen. Mio och JumJum berättade allt om deras resa.imageMen då kom Mio på att fråga:
– Vad heter du?
– Vad jag heter? Jag heter Hugo och är fast här som ni ser, sa smedjaren.
– Men varför då? frågade JumJum.
– Jo, Kato brukar be mig att göra vapen åt spejarna och ett svärd av starkaste stål till honom. Men den svärdet är till dig Mio! sa Hugo.
– Oj, tack! sa Mio glatt.
De sov där. Men mitt i natten hördes fotsteg.
– Oj, jag tror att det är Kato. Kom göm er här, sa Hugo.
Kato kom in.
– Hur går det med mitt svärd?
– Det går väl okej, sa Hugo.
– Gör den snabbare. Jag känner på mig att fienden attackerar snart.
När Kato lämnade berget kommenterade Mio
– Han är fulare än jag trodde.
Alla 3 skrattade. Nästa dag gav Hugo Mio svärdet.
– Den kan tränga igenom allt. Du kommer behöva den! sa Hugo.
– Tack ännu en gång Hugo! svarade Mio och han började gråta när de kom ut. Sedan kom han på hur riddar Katos flagga såg ut! Han ville också ha en flagga. Men den får han när han blir kung, säkert. Men det stog också en text på skölden.
– Mio, vad tror du texten är? frågade JumJum.
– Typ, Kato måste knyta skorna.
Båda skrattade.
– Han är landets svarta får! svarade JumJum och de skrattade ännu mer!image
Och så slutligen, en fortsättning som heter:

Svärdet i stenen

Mio och JumJum hade gått från huset där Eno (gubben som sa att Mio och JumJum skulle gå). Pojkarna var i skogen och vandrade. Miramis stod där han skulle och de red iväg till smedjan för att hitta ett svärd. Men på vägen var det något som lyste. Det var ett starkt ljus som var så starkt att de blev bländade. Sedan vart det mildare ljus, som inte lyste lika stark som det gjorde innan. Mio sa till JumJum: ”Stanna kvar här och vänta tills jag kommer tillbaka hit.” JumJum nickade. miramis gnäggade istället för att nicka. Mio gick och fick se ett (lysande) svärd. Det satt fast i en stor sten. Mio gick till stenen där svärdet satt fast och drog upp det. Mio gick till JumJum. De red iväg och fortsatte in mot byn. När de kom fram till byn, var ingen ute. Mio skakade och ryste. De var hungriga. De hittade ett stall, men visste inte om de fick vila en stund. De gick in där de kunde äta. En man stog där och glodde…imageMio frågade om det fanns någon stans de kunde äta och sova. Mannen svarade efter en kort stund: ”Vilka är ni och varför vill ni äta och sova?” JumJum svarade: ”Vi är från landet i fjärran och jag är JumJum, det här är Mio. JumJum pekade på Mio. Mannen stirrade en lång stund på Mio i hans ögon. Mio svarade: ”Min pappa är konung över landet i fjärran.” Plötsligt fick mannen ett ryck och log mot Mio. ”Kom med mig” sa mannen. Vi gick med honom. ”Det var inte mycket mat ni hade. Men vi fick så mycket så vi blev mätta.” Mio kom på att Miramis fortfarande stod ute i kylan. Mannen gick och då tog Mio chansen att ta bröd som mättar hunger. ”Här har ni filtar som håller er varma.” De fick varsin filt för att det skulle vara en kall natt säkert. Mio frågade vad han hette och han svarade: ”Ering och bor här.” ”Ok.” svarade JumJum. Sedan gick de till stallet. Tyst och lugnt de kunde så de inte blev upptäckta. Mio lyckades få fram på en varm, härlig, skön filt till Miramis. Ering gick tillbaka och sa ”Godnatt pojkar.” ”Du med”, sa de tyst så bara han kunde höra. Miramis kom efter en halv minut på andra sidan stallet. Miramis gnäggade surt på dem. Han var kallare än på vintern i Stockholm när Mio bodde där då! Mio försökte uppmuntra Miramis med filten. Han tog den med munnen och gick till ett bra ställe och vila. Mio gick och la filten över honom. Han gick och la sig bredvid Miramis. Det gjorde JumJum också. Det var skönt att försöka sova. Det skulle säkert bli en hård dag imorgon tänkte Mio och slöt ögonen och försvan…

3 thoughts on “Vad som händer efter ”De förtrollade fåglarna”

  1. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Läsa skönlitteratur med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

