Att inspireras och även kunna inspirera lite grann

är något jag är mycket tacksam över. Jag tänkte här delge några bloggar som är stora källor till inspiration för mig.

Först vill jag ta upp fyra bloggar som främst fokuserar på andraspråkselever, andraspråksinlärning samt språk- och kunskapsutveckling. Detta dels för att det är detta som är huvudinriktningen i min undervisning, dels för att dessa elever är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar och verkar i skolan och för att den undervisning som är bra för andraspråkselever gynnar alla elever, vilket jag bland annat skrivit om här, här och här.

    • Anna Kaya är lärare och medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms Universitet. Hon skriver om att undervisa nyanlända elever, språkutveckling, undervisning av flerspråkiga elever i stort och om skolutveckling på Ny i svenska skolan.
    • Hulya Basaran, förstelärare på Välkomsten i Trollhättan skriver om nyanlända, inkludering, flerspråkighet och utbildning.
    • Tiia Ojala, förstelärare på Hovjöskolan i Södertälje, skriver om nyanlända, integration, svenska som andraspråk, det multikulturella Sverige och multikulturella klassrum.
    • Navets språkklass i Örebro skriver Suzanne Gynnhammar, lärare i SO och svenska som andraspråk samt studie- och yrkesvägledare, och Josefin Nilsson, förstelärare i svenska som andraspråk och engelska. De skriver bland annat om genrepedagogikens cirkelmodell och språklig- och kunskapsmässig stöttning.image

(Bild: Anna Kaya)

Jag brukar också titta in på följande bloggar som framförallt handlar om läsning, läsförståelse och läsinlärning:

      • Marika Nylund Ek är förstelärare i Nyköping och undervisar i årskurserna 1-3.
      • Cecilia Sundh är lärare i Storuman och undervisar i årskurserna 3-4.
      • Marie Trapp är förstelärare i Nyköping och undervisar i årskurserna 1-3.

image
Slutligen vill jag nämna två personer som alltid skriver oerhört kunnigt, initierat och tänkvärt gällande skola, utbildning och bildning i stort:

        • Lars Björk, som läser fil. kand. i pedagogik vid Göteborgs Universitet.
        • Helena von Schantz, som är ordförande för Språklärarnas riksförbund och förstelärare i Valdemarsvik.

Att själv kunna inspirera andra då? Ja, först och främst är det mina elever som jag vill inspirera, det är i klassrummet jag trivs som bäst och det är där jag har min viktigaste uppgift. Men visst är det roligt att också kunna ge lite inspiration tillbaka till kära kollegor, till exempel genom deltagandet i Skolverkets satsning Läslyftet. I det här inlägget har jag samlat ihop några poddar och annat som jag har haft glädjen att få delta i. Jag blev också väldigt glad över den här krönikan i tidningen ALFA.image

En rolig, lärorik och inspirerande vårtermin hoppas jag på nu – tillsammans!

Kommentera

