Några mycket enkla och användbara tips

när man undervisar andraspråkselever i läsning och skrivning:

1 Låt eleverna skriva frågor till karaktärerna de läser om. Det väcker engagemang, aktiverar elevens eget tänkande och hjälper en som lärare att förstå elevens tankar om texten. Frågorna kan man sedan använda för ytterligare undervisning.
image2 Elever som kommit en bit i sin andraspråksutveckling, blir ibland frustrerade över att de inte kan uttrycka sin kunskap, skrivglädje och fantasi på samma höga nivå som de kan på sitt modersmål. En viss frustration är naturligtvis en stark drivkraft i lärandet, men i vissa lägen är det perfekt att uppmuntra eleven att skriva allt det hen vill på modersmålet istället. Senare, när det passar båda, kan man tillsammans arbeta med strategier för att kunna skriva samma text på svenska.image3 Låt eleverna markera med understrykningspenna alla ord de förstår i en text. Det är härligt att få se allt man faktiskt kan och samtidigt blir det tydligt vad man som lärare behöver undervisa mer om.image4 Låt eleverna hjälpa och förklara för varandra. De vet ofta vad som krävs för att kompisen ska förstå. De har ju själva varit i samma situation.

5 Ge eleverna tillgång till tydliga skrivmallar. Att tydligt få veta hur en viss texttyp är strukturerad och vilka ord, uttryck, tempus med mera som passar i sammanhanget avlastar och gör att eleven kan fokusera på innehållet.imageEleven som skrivit följande återgivande och evaluerande texter har varit i Sverige i ett år.imageSkrivmallarna kan naturligtvis se ut på olika sätt, bara de är lättillgängliga och ett stöd för eleverna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s