Att få använda alla sina språk

Taim och Ibrahim har varit i skolan i tre veckor. De har just lyssnat på sagan Grodan och främlingen på UR.se. De lyssnade på sitt modersmål arabiska och följde samtidigt med i boken. Efteråt samtalar vi om boken, som handlar om vänskap, att hjälpa andra och att få höra till. Pojkarna berättar om personerna och handlingen med hjälp av kodväxling mellan engelska, arabiska och svenska. De använder också miner och kroppsspråk för att uttrycka sig. Jag ger dem muntlig stöttning och de använder sig även av den visuella stöttning som finns i klassrummet. På följande lilla klipp från samtalet syns till exempel hur Taim vänder sig om för att titta på en planch och finna ordet ”saga”.
image

Advertisements

4 thoughts on “Att få använda alla sina språk

  1. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Adjö, herr Muffin | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Om, genom och för värdegrunden | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  4. Ping: Använd modersmålen! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s