Vägledd läsning

Jag använder mig mycket av vägledd läsning i min undervisning. Jag anser att man kan organisera sådan undervisning på ett flertal olika sätt; i helklass, i olika gruppkonstelationer eller med en enskild elev. Syftet med vägledd läsning är dock alltid att med hjälp av samtal om texten fördjupa elevens förståelse för innehållet och språket. Vägledd läsning är lärarledd undervisning och bör vara välplanerat och strukturerat. Skolverket säger till exempel: image
Ett syfte kan vara att tillsammans utforska textens karaktärer och då kan man till exempel prova detta. Syftet kan också vara att undervisa om olika läsförståelsestrategier som att förutspå, reda ut oklarheter eller ställa frågor. Ibland vill man som lärare fokusera på och undervisa om någon speciell språklig aspekt och då tycker jag att det är lämpligt att göra det utifrån den text man för tillfället läser. I Hjärtat har vi denna höst i den vägledda läsningen bland annat lyft sägesprocesser,imagetidsord,imagemotsatser och synonymer,imageoch narrativets struktur.image

Det bör också finnas utrymme för flexibilitet och att lyfta elevernas spontana reflexioner kring texten, till exempel så här. Genom att arbeta så här och vägleda eleverna i läsningen, ger vi lärare ett ökat intresse för den egna läsningen, för att samarbeta, hjälpas åt och även verktyg för eleverna att kunna hålla i egna textsamtal, vilket är väldigt utvecklande för både språk och självkänsla. Här är Senada som guidar Muna och James genom Den lilla ankungen.imageimage Slutligen anser jag också att vägledd läsning hjälper mig att få in arbetet med förmågorna i min undervisning och alla de olika språkliga aspekter som eleverna behöver behärska i skolans olika ämnen.
image

Bild: Anna Kaya

 

 

Kommentera

