”Brunnen som viskar om kvällen”

Förra ”Mio-lektionen” högläste jag bara en enda sida; den första sidan av kapitlet ”Brunnen som viskar om kvällen”. Den sidan slutar så här:imageElevernas uppgift var sedan att fundera över varför konungens hjärta blev tungt. Så här tänkte några av eleverna:

”Varför blir Kungens hjärta tung. Jag tror att det var för att kungen inte ville att Mio skulle försvinna eller dö!”

”Därför riddare Cato är en fiende till kungen och Cato tänker dominera Landet i fjärran med deras kung hette Ramón. Kungen hade avund den andra sfären och kungen började bli mästare. Och kungen pappa Mio tänker att Cato kan röva Mio.”

”Mios pappas känslor. Jag tror att Mios pappa känner sig väldigt ledsen över den hemske riddar Cato. Kanske för att nått hemskt kommer att hända Mio i framtiden, att riddar Cato kanske tänker döda Mio.”

”Jag tror att Mios fars hjärta är tung kanske för att han vill inte att Mio ska dö för han vill kanske inte att hans enda son ska försvinna. För om Mio försvinner så blir kungen jätteledsen, och så kan hela kungariket också bli ledsen över att ingen vill att Mio ska dö.”

”Jag tror att fader konungens hjärta blir tungt när han tänker på riddar Kato för att länge, länge sedan då riddar Kato ville bli kungen i Gröna ängars ö, men han kunde inte bli det. Mios pappa blev kung och då blev de fiender och konungen blir rädd om Mio går dit och riddar Kato gör någonting till Mio.”

 

 

2 thoughts on “”Brunnen som viskar om kvällen”

  1. Även om jag har skrivit vad jag har tänkt så vill jag veta på riktig varföre fader konungens hjärta blir tungt när han tänker på riddar Kato, ska vi få veta det när vi fortsäter läsa boken ”Mio, min Mio” ?

Kommentera

