”Bryr sig stjärnor om, ifall man spelar för dem?”

Idag när eleverna kom in i klassrummet syntes den här bilden på cleaverboarden:image
De fick sätta sig framför texten, bara koppla av och lyssna på:

När sången var slut fick de en minut på sig att skriva ner vad de hade i tankarna just då. Sedan berättade de inför gruppen vad texten och musiken väckt för tankar. Några exempel:
”Bergen i Thailand.”
”Savannen i Afrika. Där ser man stjärnorna bra.”
”Jag ser rosengården framför mig.”
”Sångerskan har nog svart hår.”
”Om stjärnorna bryr sig om, när man spelar.”
”Musiken var vacker.”
Sedan gick vi över till:imageHär diskuterade vi om bild och text passade ihop. Det blev också en hel del ord och begrepp att benämna och befästa såsom lammungar, herde, karavan, slå följe, följa efter, skutta av glädje. Slutligen tittade vi på:imageVi pratade om orden brunn och källa, samt hur man kan härleda nya ord och till exempel koppla ”hunger” till ”hungrig” och ”törst” till ”törstig”. Det mest speciella med de här två fraserna är ju dock varför Nonno överhuvud taget säger dem. Allt bröd mättar väl och allt vatten släcker väl törst? En elev funderade på om det kunde vara ett sådant bröd som aldrig tog slut; att hur mycket man än åt, så fanns det alltid mer kvar. En annan elev tänkte att det kanske var magiskt på så vis att det räckte med väldigt, väldigt lite för att bli mätt eller otörstig.

Lektionen efter började jag med att berätta att jag nu skulle läsa nästa kapitel som heter ”Bryr sig stjärnor om, ifall man spelar för dem?” Först fick eleverna i uppgift att två och två försöka para ihop ord och bild på lämpligast sätt. Sedan berättade alla för varandra hur de tänkt och vilka ord de var säkra respektive osäkra på och samtalet slutade med att alla hade parat ihop rätt ord/bildpar.imageSå började jag äntligen läsa. Jag älskar det! Att se hur eleverna lyssnar, lever sig in och njuter av en text som rent språkligt egentligen är ”för svår” för dem. Extra kul var det med alla leenden av igenkännande och glittrande ögon när fraserna från morgonlektionen dök upp. Jag hade den aktuella expertordlistan bredvid mig för att kunna peka på under läsningen, bilderna samt SayHi (nu kommer jag aldrig att glömma estrellas, luces, brillantes).

När kapitlet var slut fick eleverna var sin kopia på de två sista sidorna. Uppgiften var att markera de ord som de var helt säkra på att de förstod. Till sin hjälp hade de expertordlistan, bilderna och varandra så klart.

Efter hand som de blev klara läste de sidorna högt för varandra, och för Kerstin som var på kollegabesök hos mig, och jag kunde ägna mig åt att reda ut ord och uttryck tillsammans med de eleverna som lämnat vissa ord omarkerade.

Slut på lektionen. Glädje! Lärande! Ord! Litteratur! Gemenskap!

3 thoughts on “”Bryr sig stjärnor om, ifall man spelar för dem?”

  1. Vad glad jag blir av din redogörelse av vad ni gjort. Vad mycket man kan göra och lära av/med en text. Och så får jag andra tankar. Så mycket som är lika när man lör sig ett nytt språk, oavsett ålder. Några av mina elever (de som kommit längst i sin språk- och kunskapsutveckling) jobbar i par med olika uppgifter kring mänskliga rättigheter och nationella minoriteter. Då läser de obekant text för dem. De är väldigt duktiga med att uppmärksamma när de inte förstår. Igår pratade vi bl a om när ett ord som påminner om ”dina ord”, minns dock inte vilka. Och så undrar jag om SayHi. Det är en app väl, eller finns den på annat sätt? Vi har PC och bara en elev har ipad. Men är det ngt som man borde ha? /Suzanne

    • Tack Suzanne för all din respons! Jag blir väldigt glad och det känns utvecklande. SayHi är en app som jag tycker är jättebra. Man talar in (på sitt modersmål) och sedan kommer det man sagt upp i skrift. På så sätt ser man om det man har sagt har uppfattats rätt. Sedan får man en översättning till önskat språk. Fraser och meningar blir mer rätt här än i Översätt, tycker jag. Jag vet inte om den finns på dator, men du kan ju ha den i din telefon och använda den vid högläsning.

  2. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

