Från praktiskt och muntligt till teoretiskt och skriftligt

Idag var jag och elever från Härtat på studiebesök på ICA Maxi. Jag hade flera syften med besöket. Dels är det alltid stimulerande och bra för språkutvecklingen att få prata med och ställa frågor till vuxna utanför skolan. Dels var det en upptakt till vårt kommande arbete med instruerande text och brevskrivande. Innan vi gick iväg samtalade vi om vad man ska tänka på för att få ut mesta möjliga av ett studiebesök. Det är viktigt att visa intresse, våga fråga och att säga till när man inte förstår. image Väl uppe på Maxi fick vi två intressanta och intensiva timmar tillsammans med Jonna som jobbar där.

Tillbaka på skolan så läste vi ett recept på fruktsallad och pratade om vad som är typiskt för ett recept och en instruerande text. Sedan tillagade vi tillsammans en härlig fruktsallad och mumsade på den. Slutligen samskrev vi ett tackbrev till Jonna på cleaverboarden.

”Hej, zdravo, sdravo, hola, olá, privet, sa-va-di-krab, asalamucalikum, përshëndetje, merhaba, buenos dias, cia bästa Jonna!

Det är vi i Hjärtat som var och hälsade på i ICA Maxi.

Tack så mycket för att du svarade på alla våra frågor. Tack för frukterna som du gav oss, både för att äta på Maxi och för att ta med till skolan. Du var bra på att berätta om frukternas namn och olika information, som vi inte visste från början. Det var jättegoda smaker på frukterna. Du hjälpte oss hela tiden och vi fick veta jättemånga saker som vi inte visste. Rundturen var jättebra.

Vad tyckte du om oss? Var vi duktiga? Finns det andra frukter i världen, som ni inte har i ert sortiment? Vilken frukt innehåller mest vatten? Var köper ni in grönsakerna och frukterna ifrån? Du kan väl inte glömma av oss?

Du berättade så mycket för oss, så nu vill vi berätta lite om oss för dig. Jag, Anesa, går i 6:an och det fanns frukter som jag aldrig hade ätit. Jag, Alexia, går i 5:an och jag gillar matte. Jag, James, går i klass 4 och det var roligt idag och klass Hjärtat är roligt. Jag, XXX, går i 5:an och det var jättekul att komma och hälsa på dig och jag hoppas att få göra det igen. Jag, Yousef, går i 6:an och jag tyckte om att smaka alla frukter som du gav oss. Jag, Clara, går i 5a och gillar NO. Jag, unge XXX, har testat nya frukter. Jag, Senada, går i 4:an och gillar SO och matte. Jag, Muna, går i 4:an och jag tycker om både matte och SO. Jag, Samuel, går i 2:an.

Ha det så himla bra på ICA Maxi och hemma. Glöm oss inte! Hoppas att du skriver något tillbaka!
Adjö från oss i Hjärtat!
OBS! Orden i början är ”hej” på alla våra språk.”

Längre fram kommer eleverna att skriva såväl instruktioner som brev på egen hand. Några har redan bestämt sig för att de vill skriva till kompisar som har utvisats och till anhöriga i andra länder. Vi återkommer!

One thought on “Från praktiskt och muntligt till teoretiskt och skriftligt

  1. Ping: Brev – skolan i samhället och samhället i skolan | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

