Respons från en logoped

fick jag härom dagen. Och det gjorde mig så glad. Kunniga och erfarna Marika Habbe vill slå ett slag för språkutvecklande arbetssätt för alla barns bästa. Hon uppmuntrar oss lärare att lära av och med varandra och att inspirera och låta oss inspireras utan prestige. I mejlet nämner hon också Anna Kaya och Pedagog Malmö som även jag tycker är väldigt inspirerande. Jag lyfter också gärna Pedagog Stockholm och Navets språkklass. Kolla också gärna på Skolverkets läs- och skrivportalen för fördjupning kring språkutveckling, läsning och textsamtal.

Så här skrev Marika:

”Det är ibland svårt som logoped att prata om språkutvecklande arbetssätt i skolan trots alla år av utbildning och erfarenhet inom området, just eftersom jag inte är lärare. Man kan riktigt se hur de tänker: ”Lätt för henne att ge tips, hon vet ju inte hur det är i klassrummet”. Och det vet jag ju inte alltid heller, så det händer säkert att jag ger ”goda råd” som inte fungerar, blir obegripliga eller skjuter över målet. En del fastnar också i att man behöver köpa in ett speciellt material, slaviskt följa en metod eller gå långa kurser, eller att ”det där fungerar bara i andra kommuner där det finns mera resurser”. Därför är det så toppenbra med någon som själv är pedagog här i kommunen som kan visa ATT det faktiskt går att jobba såhär – och dessutom gör det på ett så bra och konkret sätt som du gör, så att man direkt kan ta till sig något av tipsen och prova. Idag finns det ju många bra bloggar mm från pedagoger som du som brinner för sitt arbete och som gärna delar med sig av konkreta tips med foton och beskrivningar. Jag gick en 7,5 poängskurs om ”språkliga problem i skolåldern” vid Lunds universitet förra hösten och lyssnade bl.a. på en jätteinspirerande pedagog (Anna Schylander) från Krokbäcksskolan i Malmö där man jobbar språkutvecklande och med genrepedagogik från förskolan upp till åk 9. Hon bloggar också via pedagogmalmö. Anna Kaya har ju också en jätteinspirerande blogg. Men man behöver kanske ”dunka lite extra på trumman” så att pedagoger hittar till er. Hoppas många tar sig tid att läsa din blogg.
Marika Habbe
Leg. Logoped”

Kommentera

