”Man kan ju inte äga en annan människa!”

sa en av mina elever idag när vi just läst om det första mötet mellan Mio och hans fader konungen. ”Så varför säger han min Mio?”

Vi pratade om att det antagligen är ett kärleksfullt uttryck, som kan sägas sakna ett ord efter ”min”, för att det inte ska betyda ägande. Eleverna satte igång med att skriva nya uttryck som konungen skulle kunna tänkas säga till sin son.

Mio, min käre Mio        Mio, min coola Mio       Mio, min sportiga Mio     Mio, min häftiga Mio   Mio, min värdefulla Mio       Mio, min asgrymma Mio                   Mio, min unika Mio             Mio, min enda Mio            Mio, min underbara Mio                   Mio, min älskade Mio               Mio, min bästa Mio       Mio, min lille Mio        Mio, min kärleksfulla Mio   Mio, min vackra Mio Mio, min snygga Mio       Mio, min söta Mio        Mio, min gulliga Mio

Eleverna läste sedan upp de olika uttrycken och vi fick tillfälle att diskutera synonymer och olika värdeladdningar.

Sedan fortsatte jag att högläsa resten av kapitlet med vår expertordlista som hjälp i stöttningen. Eleverna lyssnade mycket uppmärksamt. Jag älskar att teaterläsa när jag läser en så här gripande text och se hur eleverna riktigt sugs in i texten. Kapitlet slutar så här:

image
Efter läsningen fick eleverna i uppgift att låtsas att de själva var Mio och skriva det där brevet till Benka. Allra sist på lektionen läste de upp breven i gruppen och resultaten överväldigade mig. Här följer några exempel:

”Hej kära Benka!
Jag har inte sett dig ett år och jag har saknat dig jättemycket. Jag har jättemycket saker att berätta, jag heter inte Bo Willhelm Olsson, jag heter Mio. En dag var jag hos Tant Lundin hon skrev ett brev till konungen där stog att den som du så länge har sökt är på väg. Senare gick jag och satt på en bänk och såg en flaska. Jag öppnade den och där kom ut en ande och jag frågade honom, snälla ta mig med. Han tog mig med och vi flög till min pappa. Jag kan inte berätta hur glad jag är nu. Och du kan ringa till polisen och säga att jag är inte borta. Många hälsningar Mio” (Anesa)

 
Ӏlskade Bengt!
Idag är rolig, läser:
Först jag hittade en guldäpplet och jag frågade en ande: snälla kan jag gå till min pappa. Och ande tar till min pappa. Jag gav stor kram och min pappa sa: Mio, min Mio. Och lyckligt jag inte heter Bo Wilhelm Ohlsson jag heter Mio!!! Jag hoppas vi ses snart.
Jag saknar dig: Mio” (Alexia)

 
”Tjena Benka! Allt bra med dig? Jag mår väldigt bra här. Jag bor hos min pappa som bor någon annanstans och inte vid dig längre. Jag är vid landet i fjärran vilket vill säga att jag inte är i Sverige eller i Stockholm. Jag har fått veta mitt riktiga namn. Jag heter Mio. Det är en lång historia. Det började med att tant Lundin som jobbar i kiosken undrade något för att hon kom nära mig och frågade mig om jag ville ha ett äpple. Jag tackade ja och sedan frågade hon om jag kunde posta ett brev så jag sa ja men när jag kom till brevlådan såg jag att det stog: Till kungen i landet i fjärran. Jag minns inte vad det stog i brevet. Men jag mår bra och efter det gick jag till en bänk och satte mig där sedan såg jag en flaska som hade en pinne i sig så jag öppnade den och sedan kom en ande ur flaskan och jag blev förvånad. Mer får du veta snart! Ha det bäst Benka från Mio.”

 
”Tja Benka.
Hur mår du? Det är Bosse här. Jag mår bra, jag bor hos min biologiska pappa. Och han är kung! Jag heter egentligen Mio sa min pappa. Jag var i parken och hittade en pilsnerflaska, gissa vad som fanns i den. EN ANDE!!! Han sa att han skulle hämta en med gyllene guldäpplet som jag hade. Så nu är jag här med min fader konung.
Hoppas du svarar! Mio! Saknar dig!” (Clara)

 
”Hej Benka.
Jag vet att du inte har sett mig på ett hel år men det är så att jag är hos min far i landet i fjärran. Och jag vill att du säger till dom som söker mig att jag är i säkra händer här. Och du ska veta mitt namn är inte Bosse eller Bo men faktiskt heter jag Mio.
Jag hoppas att du har det bra.
Och jag saknar dig vid min sida.
Från din vän Mio”
imageimage

2 thoughts on “”Man kan ju inte äga en annan människa!”

  1. Hej Sara och eleverna! Så roligt att följa hur ni jobbar med Mio min Mio. Och så roligt att läsa era brev. Tänk att de kan bli så olika. / Suzanne

Kommentera

